در نگاه شیعه، حرمت نبش قبور و شکستن استخوان مرده، مثل شکستن استخوان زنده بوده و در روایات اهلبیت(ع) تصریح شده است که حرمت مرده، مانند حرمت زنده واجب است، بنابراین نبشِ قبرِ مومن به نوعی هتکِ حرمت به وی محسوب میشود.
وی ادامه داد: طبق دیدگاه علما و فقهایی همچون آیات عظام سیستانی، صافی و وحید خراسانی، خراب كردن قبور اموات هتک شمرده میشود و حتی اگر سالها از آن گذشته و بدن آنها از ميان رفته باشد، حرام است.
خورشیدی افزود: دین مبین اسلام برای نفس حرمت خاصی قائل شده و همینطور برای متوفیان نیز از دیدگاه حقوق اسلامی ارزشی همطراز قائلند و این در حالی است که حقوق اسلامی، نبش قبر را نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کفار هم ممنوع کرده است.
وی تصریح کرد: مطابق قوانین شرع، برای پیگری برخی پروندهها میتوان این کار را انجام داد به این معنی که اگر جسدی در قبر متلاشی شود باز هم امکان نبش قبر وجود دارد.
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: نبش قبر در مواردی که برای کشف حقیقت یا تشخیص نوع وفات متوفی باشد، قبل از گذشت 30 سال امکانپذیر است که البته این امر با حکم شارع انجام میشود.