دیوان عدالت می تواند در امور دانشگاهها وارد شود

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

رئیس دیوان عدالت اداری با غیرقانونی دانستن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ورود نکردن دیوان در امور دانشگاهها گفت: این شورا تنها در حوزه تخصصی خودش می تواند وارد شود و نمی تواند به دستگاه قضائی امر و نهی کند.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در پاسخ به این پرسش که چرا دیوان عدالت اداری بر خلاف مصوبه 12 شهریور ماه 1387شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عدم ورود دیوان در تصمیمات مرجع تخصصی دانشگاهیان همچنان در امور دانشگاهها دخالت می کند گفت: این مصوبه خلاف قانون است و به آن اعتراض داریم.

وی افزود: به فرمان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد معتبر است و مصوبات این شورا هم قانونی و لازم الاجرا است اما به شرطی که مصوبات این شورا در حوزه وظایف و مسئولیتهایش تعریف و تصویب شده باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری اظهار داشت: شورای انقلاب فرهنگی نمی تواند در مورد صلاحیت یا سلب صلاحیت یک مرجع قضائی تصمیم گیری کند. همچنین بر اساس قانون اساسی قاضی می تواند به مصوباتی که خلاف قانون است عمل نکند.

وی افزود: آیت الله آملی لاریجانی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای شورا را در مورد اشتباه بودن این مصوبه با استدلالهای حقوقی مجاب کردند و منتظر تغییر رای شورا هستیم.

حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه دیوان عدالت اداری در موارد تخصصی دانشگاهها ورود نمی کند اظهار داشت: دیوان می تواند در مورد نحوه تشکیل مراجع و کمیسیونهای تخصصی رسیدگی به تخلفات و امور اداری وارد شود ولی از نظر ماهیتی نمی تواند دخول کند که البته در قانون جدید آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، این دیوان می تواند امور تخصصی مانند پزشکی، پیراپزشکی، هسته ای و… را به کارشناسان دیگری ارجاع دهد تا امکان هرگونه تبانی از بین برود.

تنقیح قوانین باید به عهده نهادی مستقل گذاشته شود

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به این پرسش که چرا تنقیح قوانین از ریاست جمهوری به مجلس و پس از آن بر عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شد گفت: این نکته برای خود من سوال است که به دنبال پاسخی قانونی می گردم.

وی افزود: یکی از اشکالات مجلس این است که چون نماینگان هر چهار سال یکبار تغییر می کنند نمی توان امیدی به تنقیح قوانین داشته باشیم مگر اینکه یک نهاد مشخص این وظیفه را به عهده بگیرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21