هیچ زنی نمی‌پذیرد همسرش ازدواج مجدد داشته باشد

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

نیره اخوان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یکی از نمایندگانی است که معتقد است باید همچنان در مورد این لایحه و موادش بخث و تحلیل صورت بگیرد.
الناز محمدی: هنوز که هنوز است بحث بر سر لایحه حمایت از خانواده ادامه دارد. مجلس شورای اسلامی شاید کمتر لایحه ای را مانند این لایحه دیده است که پس از گذشتن دوسال از تقدیم شدنش از سوی دولت و پشت سرگذاشتن چالش ها و اعتراض های فراوان، هنوز بحث و اختلاف بر سر آن ادامه دارد. پس از آنکه لایحه ماده 23 این لایحه که در مورد ازدواج مجدد مردان بود پس از فراز و نشیبی بسیار حذف شد، این روزها اعضای کمیسیون قضایی مجلس از طرفی از سخت تر کردن شرایط برای ازدواج مجدد مردان سخن می گویند و از سوی دیگر از اضافه کردن ماده ای در این لایحه برای قانونی کردن ازدواج موقت خبر می دهند. نیره اخوان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یکی از نمایندگانی است که معتقد است باید همچنان در مورد این لایحه و موادش بخث و تحلیل صورت بگیرد. اومی گوید که در لایحه حمایت از خانواده اولین شرط ازدواج مجدد برای مردان رضایت همسر اول عنوان شده این در حالی است که برخی مردان زنان را با زور مجبور به این کار می کنند و به همین خاطر است که اصرار می کند بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا دوباره این لایحه در مجلس بررسی شود.

خانم اخوان دوسال از مطرح شدن لایحه حمایت از خانواده در مجلس می گذرد اما اینطور که معلوم است هنوز هم حتی در میان اعضای کمیسیون قضایی اختلافاتی در مورد مواد آن وجود دارد. فکر می کنید که بالاخره چه زمانی مشکل این لایحه حل شده و به شورای نگهبان می رود؟
این درست که کار بررسی این لایحه طولانی شده است ولی به این خاطر که بخش سوم لایحه حمایت از خانواده مربوط به ازدواج مجدد است وبه این خاطر که در مورد این مسئله حساسیت های زیادی وجود دارد، کش و قوس زیادی در مورد موادی که به بحث ازدواج و به خصوص ازدواج مجدد و موقت می پردازد، وجود داشته است، به همین خاطر هم قرار است پس از تعطیلات هفته آینده در مجلس بررسی شود. پس از بررسی و تصویب این بند از لایحه باید به تصویب شورای نگهبان برسد در غیر این صورت به شورای مصلحت نظام ارجاع داده می شود.

یکی از مهمترین انتقاداتی که از ابتدا تا کنون نسبت به این لایحه وجود داشته است، بحث قانونمندتر کردن ازدواج مجدد مردان است. آنطور که من می دانم شما چندان با این مسئله موافق نیستید. فکر می کنید بالاخره این بحث به کجا می رسد؟
من معتقدم که ازدواج مجدد در شرع وجود دارد و در لایحه حمایت از خانواده منضبط و ضابطه دار شده است. اما به هرحال من به عنوان یک زن معتقد هستم که هیچ زنی نمی پذیرد همسرش ازدواج مجدد داشته باشد، علیرغم اینکه در ماده مربوط به ازدواج مجدد لایحه حمایت از خانواده آمده است که این امر در صورت رضایت همسر اول نه اجازه آن، توان مالی، برقرار کردن عدالت و… امکان پذیر است این درحالی است که در مهرورزی و محبت به هیچ وجه عدالت ایجاد نخواهد شد.

ولی آنطور که از اصول شرع برمی آید، همیشه اجازه زن اول برای ازدواج های بعدی جزء شروط بوده است!
بله. اعتقاد من همین است. شرع بنابر شرایط و قاعده و اصولی این اجازه را به مرد داده است. بحث اجازه زن اول برای ازدواج های بعدی همیشه موردنظر بوده است و اگر این شرط از این لایحه حذف شود قطعا شورای نگهبان آن را مخالف با اصول شرع تشخیص داده و آن را رد می کند.

اما خانم اخوان در برخی مناطق کشور ما هستند مردانی که آنقدر به زن اول خود فشار می آورند که هم اجازه و هم رضایت او را برای ازدواج مجدد می گیرند. فکر می کنید برای این مشکل چه باید چه کرد؟
بله درست است. به نظرمن با این قانون نمی شود از حقوق این زنان دفاع کرد. بسیاری از مردان عنوان می کنند که به دلیل سر و سامان دادن زندگی زن نیازمند و حمایت و کمک ازدواج مجدد می کنند در صورتی که همیشه زنان از ازدواج مجدد فقط نیاز مادی ندارند و در مورد مهر و محبت هیچ گاه نمی توان عدالت را در میان زنان رعایت کرد. بنابراین افراد متاهل و خیر امکانات ازدواج را برای کسانی که پول ندارند و نمی توانند زندگی تشکیل دهند فراهم کنند. به نظر من این قانون برای افراد متوسط الحال است که می خواهند اعتدال را رعایت کنند وگرنه دست و پای مردی را که سالم نیست و قصد ازدواج مجدد دارد را نمی توان با این قانون بست و هیچ قانونی جلودار اینگونه افراد نیست.

از طرف دیگر با تمام انتقاداتی که در مورد ازدواج مجدد مردان وجود دارد، برخی از اعضای کمیسیون شما سرسختانه از ازدواج موقت و قانونمند کردن آن دفاع می کنندو نظر شما در این مورد چیست؟
از نظر من هیچ گاه نمی شود بدون نظر کارشناسی کارشناسانی که در دادگاه ها مشغول فعالیت هستند و از نزدیک با مشکلات زنانی که در ازدواج موقت با مردی به سر می برند، آشنا نیستند، در این مورد نظر داد. ولی به هرحا موافقان این طرح می گویند که برای بهتر کردن وضعیت کودکانی که حاصل این ازدواج ها هستند، بهتر است که این ازدواج ها ثبت شده و قانونی شود.

اما چه ضمانت اجرایی وجود دارد که اگرکودکی در این ازدواج به وجود آمد، مردان راضی شوند که این ازدواج را ثبت کنند؟
نگرانی ما هم همین است ولی به هرحال اگر قرار باشد که این مسئله تبدیل به قانون شود باید حتما در رویه قضایی آن حق شکایت برای زنان و حمایت از حقوق آنان وجود داشته باشد

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21