افت پایه ریاضی دانشجویان در کشورهای پیشرفته/ راه‌اندازی دوره ریاضی‌درمانی

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

پایه علمی ریاضی دانشجویان در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته به طوریکه دانشجویان حتی قادر به انجام ساده ترین مسائل محاسباتی نیز نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، افت پایه علمی ریاضی در دانشجویان باعث شده تا تعداد زیادی از آنها قادر به انجام محاسبات ساده و پایه ای مباحث ریاضی دروس سالهای اول و دوم دانشگاه نباشند. این مسئله باعث شده تا سئوالی در ذهن کارشناسان مطرح شود که آیا ضعف پایه علمی ریاضی دانشجویان رشته مهندسی و دیگر رشته های کلیدی دانشگاهی باعث بروز رکود اقتصادی در اکثر کشورهای پیشرفته جهان شده است؟

به طور مثال در آمریکا، کانادا و چند کشور اروپایی بررسی هایی انجام شده که نشان می‌دهد دانشجویان امروزه برای محاسبه کوچکترین اعمال ریاضی نیز از مغز خود کمک نگرفته و حتی به بهانه وجود مباحث آماری و تخصصی ریاضی در رشته های مهندسی ترجیح می‌دهند در رشته های علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند که موضوع آینده علمی آنها را به خطر می‌اندازد.

در 20 سال گذشته اساتید روانشناسی دانشگاه کارلتون آمریکا نیز بر روی توانایی دانشجویان سال اول و دوم برای انجام ساده ترین مسائل محاسباتی مانند جمع 25+73+16 تحقیقاتی انجام دادند و متوجه شدند که دانشجویان افت شدیدی در امتحانات ریاضی داشتند. این در حالیست که در سال 1990 دانشجویان در امتحانات ریاضی به طور میانگین به 80 سئوال پاسخ صحیح می‌دادند که این رقم پس از گذشت 15 سال به 60 مسئله رسید و درنهایت این تعداد در سال گذشته به 56 مورد کاهش یافت.

در حالیکه بسیاری از اساتید معتقدند که این رقم بطور چشمگیری با کاهش روبرو بوده اما برخی نیزعقیده دارند در دوره ای که حسابداری به شیوه‌های مختلف و به کمک ماشین حسابهای بزرگ و پیشرفته انجام می‌شود نیازی به داشتن مهارتهای پایه ای علم ریاضی نبوده و دانشجویان موظف هستند بیشتر وقت خود را صرف یادگیری مفاهیم جامع تر کنند. اما بسیاری بر این باورند که هر چه دانشجویان و حتی مردم عادی در مفاهیم پایه ای مانند ریاضیات قویتر باشند مباحث پیشرفته دیگر را نیز بهتر می‌آموزند.

استاد ریاضیات و آمار دانشگاه مموریال به عنوان رئیس مرکز یادگیری ریاضیات کانادا و یکی از اساتید رشته فیزیک و ریاضیات کاربردی دانشگاه واترلو به همراه رئیس انجمن فیزیکدانان کانادایی عقیده دارند، مهارتهای ریاضی دانشجویان در رشته هایی مانند اقتصاد، ریاضی، فیزیک و شیمی نیز کاهش یافته است. این اساتید به سبب تجربه شخصی خود در کلاس متوجه شدند که چندین سال پیش دانشجویان در درک مفاهیم ضعف زیادی داشتند اما در عوض از نظر تکنیکی قوی بودند بالعکس امروزه دانشجویان درک بالایی از مسائل دارند اما هیچ تکنیکی برای نحوه انجام و حل مسئله ندارند.

بر طبق مطالعات وسیع انجام شده در کشورهای دیگر جهان مشخص شد که این عارضه تنها مختص به دانشگاه های کانادا و آمریکا نبوده و تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصاد و توسعه یعنی در حدود 30 کشور دیگر نیز با این مشکل مواجه هستند.

حال با توجه به اینکه در برنامه ارزیابی علمی دانشجویان بین المللی، کانادا رتبه بالایی در مبحث ریاضیات دارد وجود چنین مشکلی کمی عجیب به نظر می‌رسد.

در تازه ترین رتبه بندی برنامه ارزیابی ریاضیات دانشجویان بین المللی که هر سه سال یکبار انجام می‌شود، کانادا در میان 30 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جایگاه پنجم را کسب کرد.

البته دانشکده علوم و فناوری دانشگاه آلتوی فنلاند رتبه اول رتبه بندی برنامه ارزیابی ریاضیات را کسب کرد اما با این حال دانشجویان ورودی این دانشگاه نیز از مهارتهای ریاضی کمتری نسبت به سطح مورد انتظار برخوردارند.

بر اساس گزارش یو ای/ای یو، در همین راستا اعضای این کشورها در نظر دارند تا برنامه های مفید آموزشی توسط یک نرم افزار به نام “دوره ریاضی درمانی” بصورت آنلاین در اختیار کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دهند تا از این طریق توانایی مغز برای انجام محاسبات معمولی ریاضی را در دانشجویان افزایش دهند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21