زمان ثبت نام و برگزاری آزمون دستیاری/ سهمیه زنان در آزمون دستیاری حذف شد

وزارت بهداشت جزئیات شرکت، ثبت نام و برگزاری آزمون سی و هشتمین دوره پذیرش دستیار تخصصی پزشکی بالینی در سال 89 را اعلام کرد که بر این اساس ثبت نام داوطلبان از 15 آبان آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی پزشکی بالینی در سال 89 به صورت متمرکز در دانشگاههای علوم پزشکی مجری برگزاری آزمون برگزار می شود. ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت http://sanjeshp.ir انجام می گیرد. کلیه مراحل ثبت نام، دریافت کلید، کارنامه، ارسال اعتراضات، انتخاب رشته – محل از طریق اینترنت خواهد بود.

برابر قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو مصوب مجلس شورای اسلامی در دوره های تکمیلی و تخصصی، سهمیه های پذیرش در این دوره دستیاری اصلاح شد.

سهمیه 20 درصدی برای ایثارگران

بر اساس این مصوبه قانونی، قانون ایجاد تسهیلات ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و اصلاحات بعدی شامل ایثارگران، جانبازان، خانواده مفقودالاثرها و شهداء به قوت خود باقی است و 20 درصد ظرفیت پذیرش در هر رشته – محل به افراد واجد شرایط سهمیه مذکور در صورت کسب حداقل 80 درصد حدنصاب پذیرش در رشته – محل مذکور تعلق خواهد یافت.

حذف سهمیه زنان در آزمون دستیاری

100 درصد ظرفیت پذیرش در رشته زنان و زایمان به متقاضیان خانم واجد شرایط پذیرش تعلق خواهد گرفت و 10 درصد ظرفیت پذیرش در رشته های تخصصی به داوطلبان بومی واجد شرایط مناطق محروم در رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت در این مناطق به صورت مازاد تعلق خواهد گرفت.

شرایط استفاده از این سهمیه، لیست مناطق محروم و رشته های مورد نیاز تعهدات در فرصت های بعدی به اطلاع داوطلبان می رسد. همچنین بر اساس این قانون حداکثر 2.5 درصد ظرفیت پذیرش در رشته های مورد نیاز با تایید وزارت بهداشت به صورت مازاد به نیروهای مسلح واجد شرایط استفاده از مزایای بورسیه که حداقل 80 درصد حدنصاب پذیرش در رشته محل انتخاب را کسب کرده اند اختصاص می یابد.

سهمیه برای نخبگان و استعدادهای برتر بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اختصاص سهمیه برای نخبگان و استعدادهای برتر به قوت خود باقی است و کلیه قوانین و مقررات سهمیه بندی برای تحصیلات تکمیلی به جز موارد مصرح در این قانون از جمله قانون تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشته های تخصصی پزشکی مصوب سال 1372 از این دوره لغو و بلااثر شده است.

اعلام شرایط داوطلبان شرکت در آزمون دستیاری

به گزارش مهر، مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت شرایط‌ لازم‌ جهت شرکت در آزمون دستیاری را اعلام کرد. بر این اساس تأیید صلاحیت‌ عمومی‌ طبق‌ ضوابط‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌، داشتن‌ مدرک‌ یا گواهینامه‌ فارغ‌التحصیلی‌ در رشته‌ دکتری‌ پزشکی‌ عمومی‌ و داشتن‌ کارت‌ پایان‌ خدمت‌ نظام‌ وظیفه‌ یا معافی‌ برای‌ آقایان‌ از جمله این شرایط است.

اتمام‌ خدمات‌ قانونی‌ (خدمت‌ نظام‌ وظیفه‌ عمومی‌، خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، پیام‌ آوران‌بهداشت‌) یا معافیت از آن تا تاریخ 31 شهریور سال 90 از دیگر شرایط شرکت در آزمون است.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی کلیه مشمولین آیین نامه “تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی ویژه استعدادهای درخشان” مجاز هستند فقط یک نوبت (و حداکثر تا 2 سال پس از فراغت از تحصیل) در آزمون ورودی پذیرش دستیار تخصصی شرکت کنند.

مشمولین کمیسیون موضوع مواد 2 و 3 آئین نامه اجرایی قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان که شامل یک درصد رتبه‌ اول‌، یک درصد رتبه‌ دوم‌ (صدک‌ 98 تا 99) و یک درصد رتبه‌ سوم‌ (صدک‌ 97 تا 98) دانشگاههای‌ علوم‌ پزشکی‌ می‌توانند قبل‌ از انجام‌ خدمات‌ قانونی‌ با رعایت‌ مقررات‌ مربوطه‌ در آزمون‌ پذیرش‌ دستیار شرکت‌ کنند.

پزشکان‌ عمومی‌ متأهل به استناد قانون تسهیل ازدواج جوانان با رعایت موارد مندرج در قانون مجاز به‌ شرکت‌ در آزمون‌ دستیاری هستند.

دانشجویان‌ پزشکی‌ عمومی‌ متاهل‌ (اعم‌ از خانم‌ و آقا) که‌ حداقل‌ تا تاریخ 29 اسفند سال 89 مشغول‌ به‌ تحصیل‌ بوده‌ و حداکثر تا پایان 31 شهریور سال 90 فارغ‌التحصیل‌ می‌ شوند و نیز کلیه فارغ التحصیلان پزشکی عمومی متأهل از تاریخ 20 دی ماه 88 تا 20 دی ماه 89 قبل از شروع به خدمت نظام وظیفه و نیز خدمات لایحه طرح نیروی انسانی و کلیه مشمولین این قانون (اعم از دانشجو و یا فارغ التحصیل) صرفاً مجاز به یکبار شرکت در آزمون پذیرش دستیار تخصصی با استفاده از مقررات فوق الذکر هستند.

ترخیص‌ مشمولان‌ خدمت‌ نظام‌ وظیفه‌ مندرج‌ در این تبصره بر عهده‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ نیست. بانوان‌ متأهل‌ مشمول‌ قانون‌ خدمت‌ پزشکان‌ و پیراپزشکان‌ که‌ قبل‌ از اول آذر سال 80 فارغ‌التحصیل‌ شده‌اند بدون‌ نیاز به‌ ارائه‌ نامه‌ عدم‌ نیاز از دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ محل‌ سکونت‌ به عنوان‌ مازاد بر نیاز وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ از انجام‌ خدمات‌ موضوع‌ قانون پزشکان و پیراپزشکان معاف‌ شناخته‌ می‌شوند.

عدم محدودیت‌ سنی‌ و مجاز نبودن شرکت‌ در آزمون‌ به صورت‌ آزمایشی‌

به گزارش مهر، عدم‌ اشتغال‌ به‌ تحصیل‌ داوطلب‌ در یکی‌ از رشته‌های‌ تخصصی‌ پزشکی‌، Ph.D، کارشناسی‌ ارشد پزشکی‌ ورزشی‌ و همچنین‌ نداشتن‌ مدرک‌ تخصصی‌ پزشکی بالینی و نداشتن‌ نقص‌ عضو مؤثر حرفه‌ای‌ برحسب‌ رشته از دیگر شرایط شرکت در این دوره از آزمون است. در این‌ دوره‌ محدودیت‌ سنی‌ وجود ندارد و  شرکت‌ در آزمون‌ بصورت‌ آزمایشی‌ مجاز نیست.

مهلت ثبت نام از 15 آبان تا 20 آذر

زمان ثبت­نام و ارسال مدارک از 15 آبان آغاز می شود و داوطلبان در این دوره تا 20 آذر ماه فرصت دارند مدارک خود را از طریق اینترنت ارسال کنند. کارت آزمون دستیاری در روزهای 25 تا 27 بهمن ماه 89 توزیع می شود و آزمون روز 28 بهمن ماه برگزار می شود.

برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی در روز پنجشنبه 28 بهمن 89

آزمون پذیرش دستیار تخصصی شامل یک آزمون کتبی چهارجوابی با 200 سئوال است که از این 200 سئوال، 2 سئوال از منابع اخلاق پزشکی خواهد بود. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تغییرات پیشنهادی در ارتباط با موضوع تحول در نظام پذیرش دستیار برای این دوره از آزمون دستیاری اعمال نخواهد شد.

سئوالات با توجه به منابع اعلام شده جهت این دوره از آزمون طرح می شود و موارد مندرج در این اطلاعیه به تصویب کمیسیون هفت نفره منتخب شورای آموزش پزشکی و تخصصی در تاریخ 27 مهر ماه سال 89 رسیده است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

advanced-floating-content-close-btnبرای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21