رشته های علوم انسانی ظرفیت مدیریت در جامعه را دارند

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

استاد دانشگاه تهران گفت: همه رشته های علوم انسانی ظرفیت مدیریت را دارند اما هر کدام باید جایگاهشان را مشخص کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباسعلی عمیدزنجانی امروز شنبه در چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در محل سالن اجلاس سران به عنوان سخنران ویژه این مراسم افزود: دانشمندان علوم انسانی باید دانش خود را بکار گیرند و در دولت نیز حضور داشته باشند که یکی از موفقیت های این کار تبدیل علم و نظریه به عمل است همانطور که علوم تجربی فرموله می شوند علوم انسانی نیز باید از این جایگاه برخوردار شوند.

وی جشنواره فارابی را سرآغازی امیدوارکننده در حوزه علوم انسانی برشمرد و گفت: همه صاحبنظران علوم انسانی بر غربت علوم انسانی و بی توجهی نسبت به آن شکوه داشتند جشنواره فارابی در صدد احیای علوم انسانی است اما باید گفت که هنوز علوم انسانی جایگاه خود را در مقایسه با علوم تجربی پیدا نکرده است.

عمیدزنجانی با اشاره به پیشنهاد دوران علم در قالب مثلث دانشگاه، دولت و صنعت در یکی از نشست های بین المللی روسای دانشگاهها گفت: در این نشست پیشنهاد شد که یک استاد پس از تدریس در دانشگاه به صنعت منتقل شود و بعد از آن به دولت برود و پس از تجربه اندوزی در دولت به دانشگاه برگردد که به این طریق علم با پیشرفت سریعی مواجه می شود چرا که استادی که در صنعت تعلیم دیده و در دولت آزموده شده می تواند علم را به جلو ببرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه این طرح در مورد علوم انسانی صادق نیست، چون علوم انسانی جایگاهی در صنعت ندارد و در دولت هم تعامل اندک است. یکی از رسالتهای اساتید علوم انسانی این است که جایگاه خودشان را در دولت مشخص کنند.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: آیا فناوری جز این است که اندیشه به عمل بدل شود. علوم انسانی نیز باید تلاش کند که نظریاتش را در دولت و جامعه به عمل بدل کند.

وی با اشاره به حرکت تبدیل نظریه به عمل در اخلاق گفت: اخلاق جایگاه خود را در حوزه های مختلف بیان کرده و گرایش های آن نیز مشخص شده است.

عمیدزنجانی توجه به رویه های جدید در مدیریت دانشگاهها بر مبنای دین مداری و مسائل معنوی از سوی وزارت علوم را ستود و گفت: این موضوع روح در کالبد علم است چرا که علم بدون جهان بینی توحیدی راه به جایی نمی برد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

advanced-floating-content-close-btnبرای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21