آخرین آمار تعداد دانشجویان کشور

آمارهای جدید آموزش عالی /
آخرین آمار تعداد دانشجویان کشور / نسبت دانشجویان زن و مرد مساوی شد
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی آمار کل دانشجویان کشور تا پایان 31 شهریور ماه 89 را سه میلیون و 790 هزار و 859 نفر اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مسعود هادیان دهکردی در نشست خبری امروز سه شنبه در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اختلاف بین آمار دانشجویی وزارت علوم و آمار دانشجویی معاونت راهبردی ریاست جمهوری و راهکارهای برطرف شدن این اختلاف گفت: به کلیه مراکز آموزش عالی اعلام شده تا وقتی دانشجویان ثبت نام شده خود را به وزارت علوم معرفی می کنند کد ملی دانشجو را نیز در سامانه مربوطه ثبت کنند در صورتی که کد ملی دانشجویان ثبت شده را دقیقا وارد سامانه موسسه  پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وارد شود دیگر به مبنایی دقیق تری از آمار دانشجویان در آموزش عالی دستیابی پیدا خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا ثبت کد ملی دانشجویان می تواند در رفع اختلاف آمار دانشجویی وزارت علوم و آمار دانشجویی مورد توجه در معاونت راهبردی ریاست جمهوری موثر باشد، گفت: این اختلافات بیشتر بر سر تعاریفی است که برای دانشجو و دانش آموخته داریم . در دانشگاه حتی اگر فردی درسش تمام شود اما تا مدتی پس از اتمام تحصیل با دانشگاه تسویه حساب نکند باز هم دانشجو محسوب می شود.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه گاهی اوقات برخی روسای دانشگاهها نسبت به تعداد دانشجویانی که جهت ثبت نام به آنها معرفی می شود گلایه دارند و تعداد پذیرفته شدگان را بیشتر از ظرفیت مورد توافق با وزارت علوم می دانند نیز گفت: سازمان سنجش آموزش کشور هیچ وقت به تنهایی اجازه ندارد ظرفیت دانشجویی هیچ دانشگاهی را اضافه کند مگر آنکه دانشگاه با اداره کل گسترش آموزش عالی هماهنگ کرده باشد و برای افزایش ظرفیتش اعلام آمادگی کند.
نسبت جنسیتی آمار دانشجویان
هادیان آمار کل دانشجویان کشور تا پایان سی و یک شهریور ماه 89 را 3 میلیون و 790 هزار و 859 نفر اعلام کرد و گفت: یک میلیون و 874 هزار و 966 نفر از این تعداد را خانم ها و یک میلیون و 915 هزار و 893 نفر را آقایان تشکیل می دهند به عبارتی 49.5 درصد از دانشجویان زن و 50.5 درصد آنها مرد هستند.
55 درصد دانشجویان در دانشگاههای دولتی تحصیل می کنند
وی در تفکیک تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزش دولتی و غیردولتی گفت: 2 میلیون و 88 هزار و 287 نفر در مراکز آموزش عالی دولتی و یک میلیون و 702 هزار و 572 نفر در مراکز غیر دولتی تحصیل می کنند یعنی 55.1 درصد از دانشجویان کشور در دانشگاههای دولتی شاغل به تحصیل هستند.
2 هزار و 588 عضو هیئت علمی دارای مرتبه استادی
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور را 63 هزار و 255 نفر اعلام کرد و در تشریح مرتبه علمی آنها به تفکیک استاد، دانشیار، استادیار و مربی گفت: 2 هزار و 588 عضو هیئت علمی دانشگاههای کشور در مرتبه استادی، 5 هزار و 567 نفر در مرتبه دانشیاری و 24 هزار و 78 نفر در مرتبه استادیاری قرار دارند که حدود 44.1 درصد از این تعداد افرادی هستند که حداقل دارای مدرک دکترای تخصصی بوده و بقیه نیز که 24 هزار و 598 نفر می شوند مربی هستند البته هزار و 722نفر نیز مربی آموزشیار در آموزش عالی داریم.
هادیان دهکردی در تشریح آماری تعداد اعضای هیئت علمی فعال در بخش های مختلف آموزش عالی کشور گفت: 29.5 درصد از اعضای هیئت علمی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، 2.1 درصد در دانشگاه پیام نور، 18.9 درصد در دانشگاههای وزارت بهداشت، 6 دهم درصد در وزارت آموزش و پرورش، 2.4 درصد در سایر دستگاههای اجرایی، 4 درصد در مراکز آموزش عالی مستقل و 42.5 درصد در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تدریس و پژوهش هستند.
وی در تشریح هرم هیئت علمی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: یک هزار و 298 عضو هیئت علمی با مرتبه استادی، 2 هزار و 758 نفر با مرتبه دانشیاری، 10 هزار و 124 نفر با مرتبه استادیاری و 194 نفر مربی آموزشیار در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعال هستند.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی  با بیان اینکه تا پایان سال تحصیلی 88-87 یعنی تا پایان شهریور ماه 88 ، 769 هزار و 171 نفر دانش آموخته داشته ایم، گفت: 397 هزار و 780 نفر را آقایان و 371 هزار و 401 نفر را خانم ها تشکیل می دهند.
وی درباره روند استخدام اعضای هیئت علمی در سال تحصیلی 79-80 در قیاس با سال تحصیلی 88-89 نیز گفت: در سال تحصیلی 79-80، 10 هزار مربی و 10 هزار استادیار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استخدام بودند اما در سال تحصیلی 88-89 روند استخدام مربی آرام بوده و به نوعی مربی در وزارت علوم استخدام نشده اما استخدام دارندگان دکترای تخصصی به بالای 18 هزار نفر رسیده است.هادیان دهکردی در پایان نشست از در جریان بودن رتبه بندی دانشگاهها با همکاری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و معاونت پژوهشی وزارت علوم خبر داد.

mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1173866

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21