آمار فرارمغزها قدیمی است/ حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با اندیشه‌های امام(ره)

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمارهای صندوق بین المللی پول در مورد مهاجرت نخبگان مربوط به سال 1990یعنی بیست سال گذشته و آمار اداره گذرنامه نیز مربوط به 11سال گذشته است که اکنون مورد استناد برخی افراد در فضای رسانه ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در پنجاه و یکمین نشست مدیران کل وزارتی و روسای حوزه های ریاست سازمانها و نهادها که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشد، با انتقاد از برخی افراد برای تکرار و بزرگنمایی واژه فرارمغزها گفت: بسیاری از آمارهایی که در این خصوص ارائه می شود غیرواقعی و مربوط به ده تا بیست سال گذشته است که حتی اگر امر بر صحت آنها در همان زمان انتشار بگذاریم که این هم جای شک و شبهه فراوان دارد، معلوم نیست این آمارها با چه هدفی الان و در حالی که دو دهه از زمان انتشار آن گذشته است منتشر می شود.

وی اظهار داشت: تنها راه پیشرفت و توسعه واقعی از مسیر توامان کردن علم با ایمان حاصل می شود و طی این مسیر بشریت را از سرگردانی موجود نجات می بخشد و همه آزادگان دنیا نیز خواستار توأمان کردن علم با ایمان برای رسیدن به پیشرفت و تمدن واقعی هستند.

وی گفت: تغییر آیین نامه ارتقاء اساتید و اعضای هیئت علمی، آیین نامه های تسهیل نقل و انتقال دانشجویان داخل و نیز تسهیل نقل و انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل درخارج به دانشگاههای  داخل، آیین نامه پذیرش دانشجویان دکتری به صورت نیمه متمرکز برای نزدیک تر شدن شیوه پذیرش به عدالت و تدوین آیین نامه کرسیهای آزاد اندیشی و تمام فعالیتهای اجرایی وزارت علوم با در نظر گرفتن روح کلی حاکم بر برنامه های تقدیمی به مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرا می شود.

وزیر علوم افزود: در آیین نامه ارتقای اعضای علمی فعالیتهای فرهنگی و تربیتی و نیز جهت دارکردن مجلات علمی برای حل مشکلات جامعه پررنگ دیده شده است و در جذب اعضای هیئت علمی نیز تلاش شده است تا همه نیروهای متخصص و متعهد از فرصت مناسب و عادلانه بر خوردار باشند.

وی اضافه کرد: پذیرش نیمه متمرکز دانشجویان دکتری و جذب نیمه متمرکز اعضای هیئت علمی از طریق هیئت مرکزی جذب در راستای افزایش عدالت و کم کردن از تبعیض ها و برخوردهای سلیقه ای صورت گرفت و افتتاح شبکه های آزمایشگاهی دانشگاهی در کشور نیز گامی دیگر در راستای دسترسی دانشجویان و محققان همه دانشگاههای کشور به امکانات آزمایشگاهی است که اخیراً شیوه نامه آن ابلاغ شد.

دانشجو حمایت از پایان نامه های مرتبط با اندیشه های امام خمینی (ره) و موضوع انقلاب اسلامی، تاسیس معاونت های فرهنگی مستقل در دانشگاهها و توجه به فرهنگ عفاف و حجاب را از برنا مه های فرهنگی وزارت علوم نام برد.

وی افزود: بازنگری سرفصلهای درسی رشته های دانشگاهی با هدف نیاز محور کردن و روز آمدی محتوی دروس دانشگاهی و همچنین بازنگری، تهیه و تدوین برخی دروس رشته های علوم انسانی با محتوی فرهنگ اسلامی ایرانی نیز در این جهت است که دانشگاهها بر مبنای آموزه های دینی و فرهنگ اسلامی جهت گیری کنند که این موضوع می تواند سرآغاز اقدامی جدی در دانشگاهها و حرکت به سمت الگوی دانشگاه اسلامی ایرانی باشد.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت بومی سازی علوم بویژه علوم انسانی گفت: باید تلاش شود معیارهای پیشرفت و نیازهای جامعه خودمان را تعریف کنیم و در رشته های تخصصی مختلف بویژه علوم انسانی به تولید نظریاتی مبتنی بر نیازهای جامعه در حوزه های مختلف باتوجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و با تکیه بر فرهنگ اسلامی و آموزه های دینی بپردازیم تا بتوانیم یک جریان فکری نو برمبنای ارزشهای اسلامی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به استقبال کم نظیر مردم قم از مقام معظم رهبری گفت: ما دانشگاهیان نیز در کنار مردم ایران در مسیر ولایت هستیم و عهد و پیمان می بندیم که در این مسیر گام برداریم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21