ایران 64 هزار استاد دانشگاه دارد؛تعداد دانشجویان پسر فقط 1 درصد بیشتر از دختران

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

تشريح آمار دانشجويان، اساتيد و دانشگاه‌ها از زبان معاون وزير علوم:
ايران 64 هزار استاد دانشگاه دارد؛تعداد دانشجويان پسر فقط 1 درصد بيشتر از دختران
خبرگزاري فارس: رئيس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي ضمن تشريح آمار تعداد دانشجويان كشور، تعداد اساتيد و تعداد و ميزان فراگيري دانشگاه‌ها‌ي كشور، گفت: تعداد دانشجويان پسر فقط 1 درصد بيش از دانشجويان دختر هستند.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، مسعود هاديان دهكردي رئيس مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي و معاون وزير علوم صبح امروز در نشست خبري اين مؤسسه به معرفي و تشريح چشم‌اندازها مأموريت‌ها، اهداف، حوزه مطالعاتي و معرفي گروه‌هاي پژهشي مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي پرداخت و اظهار داشت: گروه پژوهش‌هاي آماري و فناوري اطلاعات مؤسسه در ارائه و تدوين مباحث آماري كل آموزش عالي كشور فعاليت مي‌كند.
وي با اشاره به نقش مهم آمار در برنامه‌ريزي هر كشور و هر مؤسسه‌اي افزود: 28 مهرماه تا چهارم آبان به عنوان هفته بزرگداشت آمار در نظر گرفته شده است كه در اين هفته برنامه‌هاي مختلفي در كشور برگزار مي‌شود و مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي كشور نيز در اين هفته برنامه‌هايي خواهد داشت. معاون وزير علوم در ادامه به تشريح برخي از آمار دانشگاهي كشور پرداخت و گفت: بر اساس آخرين آمار از سال تحصيلي 88-89 دانشگاه‌هاي كشور، از ميان سه ميليون و 790 هزار و 859 دانشجوي سراسر كشور، يك ميليون و 874 هزار و 966 نفر خانم‌ها و يك ميليون و 915 هزار و 893 نفر از آقايان بوده‌اند.هاديان دهكردي در همين زمينه اضافه كرد: بر اساس اين آمار 49.5 درصد دانشجويان كل كشور از خانم‌ها و 50.5 درصد نيز از آقايان هستند.
وي همچنين ادامه داد:‌از اين تعداد 2 ميليون و 880 هزار و 287 نفر يعني معادل 55.1 درصد در مراكز دولتي مشغول به تحصيل بوده و يك ميليون و 702 هزار و 572 نفر نيز در مراكز غيردولتي شامل دانشگاه آزاد و كليه مؤسسات غيردولتي ديگر مشغول به تحصيل بوده‌اند.
رئيس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي در ادامه به آماري از تعداد اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها اشاره كرد و يادآور شد: در مجموع 63 هزار و 255 نفر در سراسر كشور امور مربوط به آموزش دانشجويان را بر عهده دارد كه از اين تعداد دو هزار و 588 نفر در مرتبه استادي، 5هزار و 567 نفر در مرتبه دانشياري و 24هزار و 780 نفر در مرتبه استادياري هستند.
هاديان دهكردي با بيان اينكه بر اساس اين آمار 44.1 درصد از اين افراد حداقل مدرك دكتراي تخصصي دارند اظهار داشت: آمار متوليان بخش آموزش دانشجويان نشان مي‌دهد كه 28 هزار و 598 مربي و هزار و 722 نفر نيز مربي آموزشيار در كشور وجود دارد.
وي همچنين به آمار اساسي در دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم اشاره كرد و افزود: در دانشگاه‌هاي وزارت علوم هزار و 298 استاد، دو هزار و 758 دانشيار،‌ ده هزار و 124 استاديار و فقط 194 مربي آموزشيار فعاليت مي‌كنند
معاون وزير علوم همچنين در ادامه سخنان خود به وضعيت دانشگاه‌هاي موجود در كشور اشاره كرد و گفت: بر اساس آمار موجود در سال تحصيلي 89-88 ، 29.5 درصد از دانشگاه‌هاي كشور وابسته به وزارت علوم، 2.1 درصد وابسته به پيام نور، 18.9 درصد وابسته به وزارت بهداشت، 0.6 درصد وابسته به آموزش و پرورش ، 2.4 درصد وابسته به ساير دستگاه هاي اجرايي، 0.4 درصد وابسته به آموزش عالي مستقل و 44.5 درصد وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي هستند.
هاديان دهكردي در خصوص آمار تحصيلي سال 87-88 نيز خاطرنشان كرد: در اين سال مجموعا 769 هزار و 171 نفر فارغ التحصيل شده‌اند كه در اين ميان 397 هزار و 770 نفر از آقايان و 371 هزار و 401 نفر از خانم‌ها هستند.
وي همچنين ادامه داد: در اين ميان 64.5 درصد از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي كشور از مؤسسات آموزش عالي دولتي فارغ التحصيل شده و 35.5 درصد نيز از مؤسسات غيردولتي فارغ التحصيل شده‌اند.
معاون وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود به پيشرفت علوم مختلف در كشور اشاره كرد و گفت: پيشرفت‌هاي خوبي را در علوم مختلف كشور شاهد بوده‌ايم و اكنون در بسياري از رشته‌ها، دكتراي تخصصي هم داريم كه اين مسئله در حوزه علوم انساني نيز مشاهده مي‌شود. اما در اين حوزه بايد به بومي‌سازي علم منطبق بر فرهنگ ملي و ديني كشور بپردازيم تا پيشرفت‌هاي بيشتري داشته باشيم.هاديان دهكردي همچنين با تأكيد بر اينكه مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي فعاليتي در خصوص رتبه‌بندي رشته‌ها انجام نداده است خاطرنشان كرد: در خصوص رتبه بندي دانشگاه‌هاي كشور نيز فعاليت‌هايي با همكاري معاونت پژوهشي وزارت علوم در حال انجام است تا دانشگاه‌هاي كشور و دانشگاه‌هاي جهان اسلام را رده‌بندي كنيم.رئيس مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي كشور در پايان سخنان خود به روند استخدام اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: در سال تحصيلي 80-79 حدود بيست هزار نفر در مرتبه مربي و استاديار استخدام دانشگاه‌هاي كشور بودند كه اين روند در سال تحصيلي 89-88 تقريبا متوسط شده و اكنون افرادي كه مدرك دكتراي تخصصي دارند به بالاي 18 هزار نفر رسيده‌ است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

advanced-floating-content-close-btnبرای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21