رئيس قوه قضائيه آيين نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات و دستورالعمل ضوابط و شرایط تأسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ كرد.
به گزارش مهر، آيت الله صادق آملي لاريجاني دو آيين نامه قضايي را ابلاغ كرد كه نخستين آيين نامه دستورالعمل ضوابط و شرایط تأسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی است.
بر ااس اين گزارش در اجرای ماده 2 آئیننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 22/3/1391 رییس قوه قضاییه، دستورالعمل ضوابط و شرایط تأسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی به شرح مواد آتی ابلاغ کرد.
فصل اول: تعاریف
ماده1ـ عبارات اختصاری به کار رفته در این دستورالعمل در معانی مشروح زیر تعریف میگردد:
مرکز: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه
اداره کل: اداره کل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
شورا: شورای مشورتی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
دفتر/ دفاتر: دفتر/ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
کانون: کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
مدیر دفتر: فردی که پروانه دفتر به نام او صادر شده است.
فصل دوم: تشکیلات و کارکنان دفتر
ماده2ـ دفتر با پیشنهاد شورا و موافقت رییس مرکز تأسیس میگردد. صدور ابلاغ مدیر دفتر با رییس مرکز میباشد.
ماده3ـ هر دفتر علاوه بر مدیر دفتر که باید به صورت تماموقت در دفتر حضور داشته باشد، حداقل دارای یک کارشناس حقوقی و یک کارشناس فناوری اطلاعات و دو کارمند دفتری خواهد بود.
تبصره ـ در صورتی که حجم خدمات وسعت پیدا کند اداره کل، دفاتر را مکلف بهافزایش منابع انسانی خواهد کرد.
ماده4ـ شرایط عمومی مدیر دفتر، کارشناس حقوقی، کارشناس فناوری اطلاعات و کارمندان دفتر به شرح ذیل است:
1ـ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
2ـ التزام عملی به قانون اساسی و ولایتفقیه
3ـ تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
4ـ عدم اعتیاد به مواد مخدر
۵ ـ عدم سوء پیشینه کیفری
6 ـ دارابودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد
7 ـ توانایی جسمی و روحی لازم
ماده5 ـ شرایط اختصاصی مدیر دفتر به شرح ذیل است:
1ـ دارابودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشتههای مرتبط با حقوق، فقه و علومقضایی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزههای علمیه
2ـ داشتن حداقل بیستوپنج سال سن
3 ـ دارا بودن پنج سال سابقه کار مرتبط
4ـ دارابودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تأیید اداره کل برای این سمت
تبصره ـ علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی فوق، افرادی که دارای سوابق خدمتی تأیید شده باشند به تشخیص اداره کل، در اولویت قرار دارند.
ماده6 ـ شرایط اختصاصی کارشناس حقوقی به شرح ذیل است:
1ـ دارابودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشتههای مرتبط با حقوق، فقه و علوم قضایی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزههای علمیه
2ـ داشتن حداقل بیستوپنج سال سن
3ـ دارابودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تأیید اداره کل برای این سمت
ماده7ـ شرایط اختصاصی کارشناس فناوری و کارمندان دفتر به شرح ذیل است:
1ـ دارابودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشتههای مرتبط با حقوق، فقه و علومقضایی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزههای علمیه
2ـ داشتن حداقل بیستوپنج سال سن
3ـ دارابودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تأیید اداره کل برای این سمت
ماده8 ـ دریافت پروانه و اشتغال در دفتر برای افراد ذیل ممنوع میباشد:
1ـ وکلای دادگستری و مشاوران موضوع ماده 187 و کارشناسان رسمی دادگستری
2ـ قضات و سردفترانی که به انفصال دائم محکوم شده و این محکومیت قطعیت یافته است
3ـ شاغلان به امر تجارت طبق تعریف ماده 2 قانون تجارت
4ـ کارمندان و مستخدمان دولت و کارمندان مؤسسات عمومی غیردولتی
فصل سوم: اداره کل خدمات الکترونیک قضایی و شورای مشورتی
ماده9ـ اداره کل در مرکز تشکیل میگردد و علاوه بر انجام وظایف ذیل، مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل را بر عهده دارد.
ا ـ برگزاری فراخوان ثبت نام متقاضیان و بررسی و تأیید صلاحیت آنان
ب ـ اظهارنظر نسبت به پیشنهاد شورا در مورد تقاضای صدور، تمدید، انصراف، لغو و تعلیق پروانه و جابجایی و جایگزینی دفتر و پیشنهاد آن به ریاست مرکز
ج ـ تعیین میزان هزینههای مربوط به خدمات دفتر و حق عضویت سالانه دفاتر جهت تصویب رییس مرکز
د ـ نظارت بر حسن اجرای کلیه امور دفاتر و کانونها و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آنها و گزارش آن به رییس مرکز
ه ـ پیشنهاد دستورالعملها و نظامنامههای مورد نیاز دفاتر جهت تصویب مراجع ذیصلاح
و ـ پیشنهاد تغییر وظایف و اختیارات کانونها به رییس مرکز جهت تصویب ریاست قوه قضاییه
زـ تعامل و هماهنگی با مراجع قضایی و دفاتر خدمات و سایر مؤسسات دولتی و عمومی به منظور ارائه خدمات بهتر در چهارچوب قوانین و آییننامههای مصوب
ماده10ـ اعضای شورا پنج نفر میباشند و با پیشنهاد اداره کل و حکم رییس مرکز منصوب میشوند.
تبصره: اعضای شورا نمیتوانند همزمان عضو هیئتمدیره کانون باشند.
ماده11ـ وظایف شورا به قرار ذیل است:
ا ـ بررسی و پیشنهاد برنامههای راهبردی و عملیاتی، نظامنامهها، شیوهنامهها، و دستورالعملهای اجرایی، نظارتی و فنی مربوط به توسعه دفاتر به اداره کل جهت تصویب در مراجع ذیصلاح
ب ـ پیشنهاد میزان هزینههای مربوط به خدمات دفتر به اداره کل جهت تصویب رییس مرکز
ج ـ بررسی تقاضای صدور، تمدید، انصراف، لغو، تعلیق، پروانه، جابجایی و جایگزینی و پیشنهاد آن به اداره کل
د ـ رسیدگی به تجدیدنظرخواهی نسبت به احکام تعلیق و لغو پروانه دفتر
ه ـ سایر امور محول از سوی اداره کل
فصل چهارم: کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
ماده12ـ قوه قضاییه جهت هماهنگی کلیه امور صنفی مربوط و نظارت بر حسن اجرای امور دفاتر، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را در تهران و سایر مراکز استان حسب نیاز تحت نظارت خود تشکیل میدهد. کانون دارای استقلال مالی و از نظر نظامات، تابع قوه قضاییه خواهد بود. تا زمانی که در استانی کانون تشکیل نشده باشد، امور مربوط به دفاتر آن استان به عهده نزدیکترین کانون به آن استان میباشد.
ماده13ـ کانون به وسیله هیئتمدیرهای مرکب از افراد ذیل اداره میشود:
1ـ دو نفر از مدیران دفاتر از بین مدیران پیشنهادی اعضای کانون و تأیید رییس مرکز
2ـ دو نفر از قضات با حداقل ده سال سابقه قضایی بهپیشنهاد شورا و تأیید رییس مرکز
3ـ نماینده تامالاختیار اداره کل خدمات الکترونیک قضایی
تبصره ـ دوره تصدی اعضای هیئتمدیره سه سال و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
ماده14ـ اعضای هیئتمدیره در اولین جلسه با رأی مخفی از میان افراد مذکور در بند یک، یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان خزانهدار انتخاب خواهند کرد. جلسات هیئتمدیره با حضور کلیه اعضاء تشکیل و تصمیمات هیئتمدیره با اکثریت آراء معتبر میباشد. رئیس هیئتمدیره نماینده قانونی کانون در اجرای تصمیمات هیئتمدیره است و مکاتبات کانون با امضای او و در امور مالی به همراه امضای خزانهدار معتبر خواهد بود.
ماده15ـ وظایف هیئتمدیره کانون به قرار ذیل تعیین میگردد:
ا ـ نظارت بر حسن اجرای امور در دفاتر
ب ـ بازرسیهای دورهای و موردی و جمعبندی نتایج بازرسیها و ارسال آن به اداره کل جهت اتخاذ تصمیمات لازم
ج ـ تدوین و تنظیم گزارش عملکرد دفاتر و پیشرفت کار و اقدامات مرتبط و ارسال آن به اداره کل
د ـ پیشنهاد توسعه دفاتر در مناطق مختلف
ه ـ بررسی و پیگیری شکایات واصله و تخلفات دفاتر و گزارش آن به اداره کل
و ـ اجرای برنامههای آموزشی ابلاغی از سوی اداره کل دفاتر
زـ بررسی پیشنهادهای واصل مربوط به تعیین و تغییر هزینههای مربوط به خدمات الکترونیک قضایی و حق عضویت سالانه و ارسال نتایج آن به اداره کل جهت تصویب در مراجع ذیصلاح
ماده16ـ بودجه کانون از طریق حق عضویت دفاتر تأمین میشود و نحوه هزینه آن با تصویب هیئتمدیره و نظارت اداره کل خواهد بود.
ماده17ـ اداره کل میتواند برخی از وظایف اجرایی خود را به هیئتمدیره کانون تفویض نماید.
ماده18ـ پس از تأسیس اولین هیئتمدیره کانون در تهران، شرح وظایف جدید و نحوه تأسیس و انحلال کانونها به موجب نظامنامهای خواهد بود که به پیشنهاد هیئتمدیره کانون در تهران و تأیید رییس مرکز به تصویب رییس قوه قضاییه خواهد رسید.
فصل پنجم: مقررات اداری و انتظامی
ماده19ـ با انصراف یا فوت مدیر دفتر، اداره کل میتواند نسبت به جایگزینی یا تأسیس دفتر جدید از بین متقاضیان اقدام نماید.
ماده20ـ ضوابط نظارت و بازرسی از دفاتر به پیشنهاد رییس مرکز و به تصویب رییس قوه قضاییه میرسد.
ماده21ـ کانون موظف است براساس ضوابط، بازرسیهای موردی یا دورهای از دفاتر را بهعمل آورده و گزارش مستدل و مستند خود را به شورا ارائه نماید. مدیران دفاتر موظف به همکاری با بازرسان میباشند.
ماده22ـ شکایات واصله از دفاتر و تخلفات گزارش شده در هیئت بدوی، مورد رسیدگی قرار میگیرد.
اعضای هیئت بدوی به قرار ذیل میباشند:
1ـ قضات عضو هیئتمدیره کانون
2ـ یک نفر نماینده رییس کانون غیر از افراد هیئتمدیره
تبصره1ـ یکی از قضات عضو هیئت با رأی اکثریت اعضا به عنوان رییس هیئتبدوی انتخاب میگردد.
تبصره2ـ جلسه هیئت بدوی رسیدگی با حضور کلیه اعضا تشکیل و رأی اکثریت به وسیله رییس هیئت انشا میشود.
ماده23ـ اقدامات تنبیهی انتظامی به قرار زیر است:
1ـ تذکر شفاهی
2ـ اخطار کتبی
3ـ توبیخ کتبی با درج در پرونده
4ـ توبیخ با درج در سایت مرکز
5 ـ تعلیق موقت پروانه از سه ماه تا دو سال
6 ـ لغو دائم پروانه
ماده24ـ محکومیتهای ردیف یک تا چهار ماده فوق قطعی و بقیه با اعتراض محکومعلیه یا رییس مرکز قابل تجدیدنظر در هیئت تجدیدنظر است. اعضای هیئت تجدیدنظر همان اعضای شورای مشورتی میباشند.
ماده25ـ تخلفات انتظامی مدیر و کارکنان دفاتر به قرار زیر است:
1ـ عدم نصب هزینه خدمات در محل مناسب
2ـ عدم حضور مدیر در ساعات اداری دفتر خدمات قضایی بدون عذر موجه
3ـ تأخیر در ارسال آمار و اطلاعات درخواستی مراجع ذیصلاح
4ـ تأخیر غیرموجه در ارسال یا درج اطلاعات یا اسناد مربوط در سامانه یا در سایر فرایندهای خدمات یا تقصیر در امور مذکور
5 ـ عدم حضور فعال در دورههای آموزشی تعیین شده توسط مرکز
6 ـ عدم تحویل قبض رسید وجوه به ارباب رجوع
7ـ عدم رعایت نکات امنیتی در حفاظت از اطلاعات و سامانه خدمات الکترونیک قضایی مطابق با ضوابط ابلاغی مرکز
8 ـ رفتار خارج از نزاکت با ارباب رجوع و همکاران
9ـ عدم همکاری با بازرسان
10ـ خودداری از تحویل رونوشت به کسانی که قانوناً حق دریافت آن را دارند.
11ـ امتناع از واریز وجوه به حسابهای مربوط که پرداخت آنها الزامی است.
12ـ دریافت وجه بیشتر از هزینههای تعیین شده.
13ـ افشای اطلاعات اصحاب دعوا به افراد غیرمسئول و عدم رعایت حریم خصوصی.
14ـ عدم رعایت مقررات و ضوابط مربوط.
ماده26ـ چنانچه هیئتهای بدوی و تجدیدنظر در حین رسیدگی به تخلفات از وقوع جرمی مطلع گردند مکلفند مراتب را به مرجع قضایی ذیصلاح اعلام نمایند.
تبصره1ـ رسیدگی بهجرائم توسط مرجع قضایی ذیصلاح مانع از رسیدگی به تخلفات انتظامی نخواهد بود.
تبصره2ـ استرداد شکایت مانع رسیدگی انتظامی نیست، لیکن در فرض محکومیت موجب تخفیف مجازات است.
تبصره3ـ در صورتی که مدیر دفتر به محکومیتهای انتظامی ردیفهای یک تا چهار محکوم و پس از قطعیت حکم مجدداً مرتکب تخلف گردد، حسب مورد به درجات بالاتر از حکم قبلی محکوم خواهد شد.
این دستورالعمل در 26 ماده و 9 تبصره در تاریخ 26/2/1392 به تصویب رییس قوهقضاییه رسید.
آییننامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات ابلاغ شد
همچنين از سوی رئیس قوه قضاییه آییننامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات ابلاغ شد. بر اساس اين گزارش با استناد به بند ۳ اصل ۱۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب ۱۳۴۳ و اصلاحیه آن، قانون شرایط انتخاب قضات دادگستری مصوب ۱۳۶۱ و اصلاحات آن، ماده واحده قانون تشخیص لزوم کارآموزی مصوب ۱۳۶۶، ماده واحده قانون اختیارات و وظایف رئیس قوه قضائیه مصوب ۱۳۷۱، ماده واحده قانون گذرانیدن مدت خدمت نظام وظیفه فارغالتحصیلان دانشکده علوم قضائی در محاکم قضائی کشور مصوب ۱۳۷۳ و اصلاحیه آن و با عنایت به اتخاذ رویکرد شایستهسالاری و انتخاب اصلح در جذب و استخدام قضات و آموزش پودمانی برای تربیت قضات دارای دانش، مهارت، اخلاق و تعهد حرفهای، آییننامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات به شرح مواد آتی تصویب میشود:
بخش اول: شرایط و نحوه جذب داوطلبان تصدی منصب قضاء
ماده۱ـ جذب داوطلبان به دو شیوه عمومی و اختصاصی صورت میپذیرد.
فصل اول ـ شیوه عمومی
ماده۲ـ جذب عمومی عبارت است از فرآیند جذب داوطلبان تصدی منصب قضاء از طریق آزمون ورودی کتبی و مصاحبه علمی.
ماده۳ـ جذب عمومی داوطلبان تصدی منصب قضاء از میان دانشآموختگان مقطع کارشناسی رشته حقوق در هر یک از گرایشها، فقه و حقوق، الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قضایی، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایشها از دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشآموختگان سطح دو حوزههای علمیه و بالاتر، از حوزههای مورد تأیید شورای عالی حوزههای علمیه صورت میپذیرد. تعیین گروههای مجاز برای شرکت در فرآیند جذب
عمومی در مورد دارندگان مدرک سطح ۲ حوزه علمیه به عهده معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه است.
تبصره ـ دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی بالاتر به شرطی میتوانند در آزمون ورودی کتبی شرکت نمایند که مدرک کارشناسی آنان در یکی از گرایشهای رشته حقوق و یا حوزوی باشد.
ماده۴ـ آزمون ورودی به صورت سراسری به وسیله مرکز جذب و آزمون معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه و در صورت صلاحدید معاون آموزش و تحقیقات با همکاری سازمانهای دیگر برگزار میشود.
تبصره ـ هزینه ثبتنام در آزمون ورودی، براساس پیشنهاد معاون آموزش و تحقیقات و با تصویب رییس قوه قضائیه تعیین میگردد.
ماده۵ ـ داوطلبانی که معدل کل آنان در آزمون ورودی بیش از ۵۰ درصد باشد به تعداد ۳ برابر نیاز دستگاه قضایی از بین حائزان بالاترین نمرات برای انجام مصاحبه علمی دعوت میشوند در صورت ضرورت ظرفیت تکمیلی اعلام خواهد شد.
فصل دوم ـ شیوه اختصاصی
ماده۶ ـ جذب اختصاصی عبارت است از فرآیند جذب داوطلبان تصدی منصب قضاء از طریق مصاحبه علمی، مطابق مقررات این آییننامه.
ماده۷ـ جذب اشخاص زیر از طریق مصاحبه علمی انجام میپذیرد:
۱ . دانشآموختگان کارشناسی حقوق در هر یک از گرایشها از دانشگاههای گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۶.
۲ . دانشآموختگان کارشناسی حقوق در هر یک از گرایشها از دانشگاههای گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۷.
۳ . دانشآموختگان کارشناسی ارشد حقوق در هر یک از گرایشها از دانشگاههای گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۶ و مدرک کارشناسی حقوق در هر یک از گرایشها، فقه و حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.
۴. دانشآموختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایشها از دانشگاههای گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل۱۶.
۵ . دانشآموختگان کارشناسی ارشد حقوق در هر یک از گرایشها از دانشگاههای گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۷ و مدرک کارشناسی حقوق در هر یک از گرایشها.
۶ . دانشآموختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایشها از دانشگاههای گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل۱۷.
۷. دانشآموختگان و دانشجویان دکتری تخصصی رشته الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، منوط به داشتن مدرک کارشناسی در رشته الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی یا مدرک کارشناسی ارشد پیوسته رشته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.
۸ . دانشآموختگان سطح دو از حوزههای علمیه گروه اول، منوط به داشتن مدرک کارشناسی حقوق در هر یک از گرایشها با حداقل معدل ۱۶ مدرک کارشناسی.
۹. دانشآموختگان سطح دو در گرایش حقوق و قضاء اسلامی از حوزههای علمیه گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۷.
۱۰. دانشآموختگان سطح سه در گرایشهای فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی از حوزههای علمیه گروه اول.
۱۱ . دانشآموختگان سطح چهار در گرایشهای فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی از حوزههای علمیه گروه اول.
۱۲. رتبههای اول تا دهم آزمون وکالت کانونهای استانی و رتبههای اول تا پنجاهم آزمون سراسری مرکز امور مشاوران و وکلاء قوه قضائیه و آزمون وکالت کانون مرکز، به تأیید مراجع مربوط.
۱۳. وکلاء و مشاوران پایه یک دادگستری، مشروط به داشتن پنج سال سابقه کار متوالی و مؤثر به عنوان وکیل یا مشاور پایه یک دادگستری، به تأیید کانون یا مرکز مربوط.
تبصره ـ گروهبنـدی حوزههای علمیه و دانشگاهها براساس جایگاه علمی آنان به موجب شیوهنامهای خواهد بود که به پیشنهاد معاون آموزش و تحقیقات به تصویب رییس قوه قضائیه میرسد.
ماده۸ ـ جذب اشخاص زیر از طریق مصاحبه تشخیصی انجام میپذیرد:
۱. دانشآموختگان و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در هر یک از گرایشهای رشته حقوق، فقه و حقوق و گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی رشته الهیات، مشروط به داشتن مدرک کارشناسی در هر یک از گرایشهای رشته حقوق یا مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در هر یک از گرایشهای رشته معارف اسلامی و حقوق.
۲. دارندگان مدرک سطح سه یا چهار حوزه علمیه از حوزههای علمیه گروه اول، مشروط به داشتن مدرک کارشناسی در هر یک از گرایشهای رشته حقوق.
تبصره ـ منظور از مصاحبه تشخیصی، بررسی سوابق علمی و تجربی و داشتن قابلیتهای دانشی فرد برای تصدی منصب قضاء است.
ماده۹ـ مزایای قابل اعطاء به قبولشدگان فرآیند جذب اختصاصی به شرح زیر است:
۱. امکان تعیین محل خدمت برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی در یکی از گرایشهای رشته حقوق یا سطح چهار و کسانی که با تأیید شورای عالی حوزههای علمیه دارای شش سال سابقه تحصیل در دوره خارج فقه و اصول هستند.
۲. ایجاد تسهیلات برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر، برای مشمولان بندهای «۳»، «۴»، «۵» و «۶» ماده (۷) با رعایت قوانین و مقررات و با توجه به نیازمندیهای قوه قضائیه.
۳. اشتغال در پستهای قضایی مرتبط با تخصص تحصیلی، برای اشخاص موضوع ماده (۸) و بندهای «۳» و «۴» ماده (۷) این آییننامه.
ماده۱۰ـ معاونت آموزش و تحقیقات میتواند مطابق شیوهنامهای که به تصویب رییس قوه قضائیه میرسد، سالانه به تعداد معینی از دانشجویان شاغل در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر رشته حقوق یا معارف اسلامی و حقوق در دانشگاههای گروه اول را از مزایای بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی بهرهمند کند.
ماده۱۱ـ نحوه شنـاسایی اشخاص مشمـول جذب اخـتصاصی، کلیه امور مربوط به مصاحبـهها و نحوه اعتراض به تصمیم مرجع مصاحبه، به موجب شیوهنامهای است که به تصویب معاون آموزش و تحقیقات میرسد.
ماده۱۲ـ کلیه داوطلبان پذیرفته شده در آزمون ورودی و همچنین اشخاص مذکور در مواد (۷) و (۸) این آییننامه حسب مورد به شرط موفقیت در مصاحبه علمی یا تشخیصی برای طی مراحل گزینش به اداره کل مربوط معرفی میشوند.
بخش دوم : گزینش داوطلبان تصدی منصب قضاء
ماده۱۳ـ شرایط عمومی داوطلبان تصدی منصب قضاء به شرح زیر است:
۱. تابعیت اصلی ایران.
۲. اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت.
۳. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمانها و گروههای غیرقانونی یا هواداری از آنها، مگر در صورت احراز توبه.
۴. طهارت مولد.
۵ . داشتن سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام کار قضایی به موجب شیوهنامهای که به تصویب رئیس قوه قضائیه میرسد.
۶ . داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت از خدمت با لحاظ مقررات ماده واحده قانون گذرانیدن مدت خدمت نظام وظیفه فارغالتحصیلان دانشکده علوم قضایی در محاکم قضایی کشور.
۷. نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر.
۸ . حسن شهرت، اخلاق و امانتداری.
۹. عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روانگردان.
۱۰. داشتن حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۶ سال تمام در روز ثبت نام.
تبصره ـ موارد زیر به شرط ارائه تأییدیه معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:
۱. ایثارگران و خانواده آنان به مدت ۲ سال.
۲. داوطلبان دانشآموخته کارشناسی ارشد یا سطح سه، به مدت دو سال.
۳. داوطلبان دانشآموخته دکتری تخصصی یا سطح چهار، به مدت چهار سال.
داوطلبان تنها میتوانند از یکی از موارد مذکور در این تبصره استفاده کنند و مدت اضافه شده به حداکثر سن مقرر، در هر حال، نمیتواند از چهار سال بیشتر باشد.
ماده۱۴ـ اداره کل گزینش قضات پس از طی مراحل زیر حداکثر ظرف ۴ ماه با تهیه گردش کار و اعلام نظر، پرونده را به هیئت احراز صلاحیت داوطلبان تصدی منصب قضا ارسال میکند:
۱. استعلام از مراجع ذیربط.
۲. تحقیقات محلی.
۳. مصاحبه عقیدتی و سیاسی.
۴. آزمونهای روان شناختی.
۵ . تعدیل و توثیق داوطلب به وسیله حداقل دو نفر مشهور به عدالت.
ماده۱۵ـ هستههای گزینش دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری و سایر دستگاههای وابسته به قوه قضائیه مکلفند به درخواست اداره کل گزینش قضات، پرونده گزینشی داوطلبانی که سوابقی از آنان را نزد خود دارند، به اداره کل مذکور ارسال کنند.
ماده۱۶ـ اداره کل گزینش قضات موظف است در خصوص داوطلبان از مراجع آتی استعلام کند:
۱. سازمان ثبت احوال کشور.
۲. مراکز تحصیلات عالی داوطلب.
۳. اداره سجل کیفری و عفو و بخشودگی.
۴. اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
۵ . حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه.
۶ . اداره کل تعیین صلاحیت و اسناد وزارت اطلاعات.
۷. سازمان پزشکی قانونی.
۸ . سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی.
تبصره ـ در صورت ضـرورت، حسب مورد، از سایر مراجع مربوط نیز استعلام به عمل خواهد آمد.
ماده۱۷ـ تحقیقات محلی از محل سکونت، تحصیل و اشتغال داوطلب صورت میپذیرد.
ماده۱۸ـ احراز عدم اعتیاد داوطلب به دخانیات، مواد مخدر و روانگردان و سلامت جسمی و توانایی وی برای انجام کار قضایی از طریق استعلام از سازمان پزشکی قانونی صورت میپذیرد.
ماده۱۹ـ اداره کل گزینش قضات موظف است، از طریق آزمون روانشناختی، سلامت روانی و تناسب هوش و شخصیت، داوطلب منصب قضاء را مورد سنجش قرار دهد.
ماده۲۰ـ احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده هیأتهای سه نفره است که اعضاء آن از بین قضات و یا مسؤولان ستادی قوه قضائیه به وسیله رئیس قوه قضائیه برای مدت ۳ سال تعیین میشوند.
تبصره ـ مدیرکل گزینش قضات به عنوان دبیر امور اجرایی هیأتها عهدهدار اموری از قبیل تعیین مکان و زمان برگزاری جلسات و دعوت از اعضاء است.
ماده۲۱ـ اعضای هیأت پس از ملاحظه پرونده گزینشی داوطلبان و با توجه به نتیجه مصاحبه علمی داوطلب و نظریه اداره کل گزینش قضات در خصوص صلاحیت عمومی نامبردگان اظهارنظر میکنند. تصمیمات هیأت با اکثریت آراء اتخاذ میشود.
تبصره۱ـ در موارد کثرت واجدین شرایط و محدودیت ظرفیت پذیرش، ضوابط انتخاب اصلح و ملاکهای تقدم به موجب شیوهنامهای است که به تصویب قوه قضائیه میرسد.
تبصره۲ـ در صورت نقص تحقیقات و یا وجود ایراد شکلی در پرونده گزینشی داوطلبان، پرونده به اداره کل گزینش قضات اعاده میشود تا پس از رفع نقص و یا ایراد شکلی، مراتب به صورت خارج از نوبت، در جلسه هیأت مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد.
ماده۲۲ـ چنانچـه هیأت، صلاحیت داوطلب را احراز نکند یا رد نماید، مراتب به وسیله دبیرخانه به اطلاع وی میرسد و او میتواند حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ اطلاع، اعتراض خود را به صورت مکتوب به دبیرخانه تسلیم کند تا پرونده در هیأت تجدیدنظر مطرح گردد. در صورت عدم اعتراض در مهلت مقرر، پرونده بایگانی خواهد شد و گردش مجدد آن، در صورت درخواست داوطلب، منوط به تصمیم هیأت است. تصمیم هیأت در این خصوص قطعی است.
ماده۲۳ـ هیأتهای تجدیدنظر مرکب از پنج نفر قضات عالی رتبه است که به وسیله رییس قوه قضائیه برای مدت سه سال انتخاب میشوند. تصمیمات هیأت تجدیدنظر که با رأی حداقل سه نفر از اعضاء هیأت اتخاذ میشود، قطعی است.
ماده۲۴ـ جهات نقض تصمیمات هیأتهای بدوی به قرار زیر است:
۱. وجود ایراد شکلی.
۲. نقص تحقیقات.
۳. عدم توجه به اسناد موجود در پرونده.
ماده۲۵ـ هیأت تجدیدنظر به اعتراض داوطلب رسیدگی و چنانچه اعتراض را وارد نداند، پرونده را اعاده میکند. در غیر اینصورت، یکی از تصمیمات زیر اتخاذ خواهد شد:
۱. نقض تصمیم هیأت بدوی و دستور طرح مجدد پرونده در هیأت هم عرض، در صورت عدم توجه به اسناد موجود در پرونده.
۲. دستور رفع نقص پرونده و یا ایراد شکلی و رسیدگی مجدد در هیأت بدوی تصمیمگیرنده.
ماده۲۶ـ اداره کل گزینش قضات فهرست اسامی پذیرفتهشدگان را پس از تکمیل مدارک استخدامی برای تمهید مقدمات برگزاری دوره کارآموزی، به معاونت آموزش و تحقیقات ارسال میکند.
بخش سوم: کارآموزی قضایی
فصل اول : صدور ابلاغ کارآموزی
ماده۲۷ـ معاونت آموزش و تحقیقات موظف است در خصوص اشخاص مندرج در فهرست اسامی پذیرفتهشدگان موضوع ماده ۲۶ این آییننامه اقدامات آتی را انجام و فهرست تکمیل شده را برای معاونت اول قوه قضاییه ارسال کند:
۱. تعیین محل اجراء دوره کارآموزی براساس ظرفیت پذیرش و امکانات مراکز آموزش وابسته و اولویتهای انتخابی کارآموزی.
۲. تقسیم کارآموزان برای اجراء دوره کارآموزی.
ماده۲۸ـ معاونت اول موظف است پس از دریافت فهرست تکمیل شده مذکور در ماده۲۷ این آییننامه، صدور ابلاغ کارآموزی پذیرفتهشدگان را از رییس قوه قضائیه درخواست کند. پس از وصول دستور رییس قوه قضائیه مبنی بر موافقت با صدور ابلاغ کارآموزی، اداره کل کارگزینی باید حداکثر ظرف یک هفته ابلاغ کارآموزی داوطلبان را تهیه و جهت امضاء برای رییس قوه قضاییه ارسال کند.
ماده۲۹ـ معاونت آموزش و تحقیقات میتواند هم زمان با ارسال اسامی به حوزه ریاست قوه قضائیه برای صدور ابلاغ، برگزاری دوره کارآموزی را برای پذیرفتهشدگان آغاز کند.
فصل دوم: نظام آموزشی دوره کارآموزی
ماده۳۰ـ نظام آموزش دوره کارآموزی، مبتنی بر آموزش پودمانی است. هر یک از پودمانها برای رفع نیازهای دانشی و مهارتی کارآموزان تدوین میشوند.
ماده۳۱ـ محتوای آموزشی موردنیاز دوره کارآموزی شامل پودمانها، عناوین، سرفصلها و ساعات آموزشی، نحوه ارزشیابی آموزشی و دورهها با نظر معاونت آموزش و تحقیقات تعیین میشود.
ماده۳۲ـ مدت دوره کارآموزی دوازده ماه است.
تبصره۱ـ کارآموزان فاقد مدرک کارشناسی حقوق یا کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق، ملزم به گذراندن دروس پایه هستند که مدت زمان آن نمیتواند از دوازده ماه بیشتر باشد.
تبصره۲ـ معاونت آموزش و تحقیقات میتواند با توجه به مدرک تحصیلی و سایر قابلیتهای دانشی کارآموزان، مدت دوره کارآموزی را حداکثر تا شش ماه تقلیل دهد.
فصل سوم: مقررات آموزشی
ماده۳۳ـ کارآموز قضایی مکلف است طبق زمانبندی اعلام شده برای شرکت در دوره کارآموزی قضایی در مرکز آموزشی ذیربط که زیر نظر مستقیم معاونت آموزش و تحقیقات فعالیت مینماید، حاضر شود. عدم حضور در موعد مقرر غیبت تلقی میشود.
ماده۳۴ـ ایجاد مرکز آموزشی جدید در مناطق مختلف کشور، در صورت وجود ظرفیت و اقتـضاء نیازهای منطقه، منوط به تشخیص معاون آمـوزش و تحقیقات و تأیید رییس قوه قضائیه است. این مراکز زیر نظر مستقیم معاونت آموزش و تحقیقات فعالیت خواهند کرد.
تبصره ـ کارآموزی قضایی در مراکز آموزشی، مانع از معرفی کارآموزان قضایی برای کارورزی در مدت معین به مراجع قضایی شهرها یا بخشهای غیرمحل وقوع مرکز آموزش نخواهد بود.
ماده۳۵ـ کارآموز قضایی از نظر احتساب مرخصی، غیبت و معذوریت، تابع قانون استخدام کشوری است.
ماده۳۶ـ کارآموز قضایی در طی دوره کارآموزی، تابع مقررات و ضوابط معاونت آموزش و تحقیقات است و چنانچه در خلال دوره بر خلاف ضوابط و مقررات مذکور عمل کند، مراتب به اداره کل کارگزینی منعکس خواهدشد. در صورت عدم شرکت کارآموز در دوره بدون عذر موجه یا ارتکاب اموری که سالب صلاحیت تصدی منصب قضاء محسوب میشود، مراتب جهت تصمیم مقتضی در رابطه با ادامه یا لغو ابلاغ کارآموزی به رییس قوه قضاییه منعکس میشود.
ماده۳۷ـ مراکز آموزشی باید در ابتدای هر دوره کارآموزی، برنامه آموزشی دوره و نحوه اجرای آن و مقررات انضباطی، آموزشی و ارزشیابی را به کارآموزان قضایی ابلاغ کنند.
ماده۳۸ـ با تصویب معاون آموزش و تحقیقات، دوره کارآموزی دانشجویان دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، در چارچوب ضوابط و مقررات حاکم بر دوره کارآموزی و تحت نظارت معاونت آموزش و تحقیقات، به وسیله دانشگاه اجرا میشود.
ماده۳۹ـ دوره کارآموزی به صورت تمام وقت اجراء میشود و هرگونه اشتغال یا تحصیل در طول دوره ممنوع است. کارآموزانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پذیرفته شوند باید به یکی از دو روش زیر عمل کنند:
۱. اخذ مرخصی تحصیلی از دانشگاه محل تحصیل برای انجام کارآموزی.
۲. انصراف از شرکت در دوره کارآموزی حداکثر تا پایان دوره آموزشی در دانشگاه.
تبصره۱ـ دورهی زمانی تدوین پایان نامه یا رساله از شمول این ماده مستثنی است.
تبصره۲ـ انصراف کارآموز مانع شرکت وی در دوره کارآموزی پس از اتمام دوره آموزشی در دانشگاه نیست.
ماده۴۰ـ در پایان دوره کارآموزی، جهت احراز توانایی تصدی امر قضا از نامبردگان، آزمون یا اختبار پایان دوره به عمل میآید.
ماده۴۱ـ مرکز آموزش مکلف است برای کارآموزان، کارنامه و گواهینامه پایان دوره صادر نماید.
ماده۴۲ـ نحوه رسیدگی به موارد خاص مربوط به وضع تحصیلی و اخلاقی کارآموزان قضایی و امور انضباطی آنان، ضوابط موفقیت در دوره کارآموزی، تجدید امتحانات یا دوره و پایان دادن به کارآموزی اشخاص مردود و ترتیب و نحوه تأثیر آزمون یا اختبار پایان دوره در وضع کارآموزان، به موجب شیوهنامهای است که به تصویب معاون آموزش و تحقیقات میرسد.
فصل چهارم: تقسیم کارآموزان و صدور ابلاغ قضایی آزمایشی
ماده۴۳ـ معاونت اول قوه قضائیه فهرست کارآموزان ارسالی از سوی معاونت آموزش و تحقیقات را به اداره کل کارگزینی ارسال میکند و اداره کل مذکور مکلف است ظرف یک هفته پس از دریافت فهرست مذکور و هماهنگی با ادارات کل دادگستری استانها، لیستی از حوزههای قضایی را که نیازمند کادر قضایی هستند به تعداد کارآموزان مربوط، تهیه و برای برگزاری مراسم تقسیم کارآموزان در اختیار معاونت اول قرار دهد. پس از تقسیم کارآموزان، صورتجلسه آن برای تصویب نهایی به کمیسیون نقل و انتقالات قضات ارسال میگردد.
ماده۴۴ـ نحوه تعیین محل خدمت کارآموزان باید به گونهای باشد که حداقل ۷۰% از فارغالتحصیلان هر دوره کارآموزی، در محل مورد درخواست یا استان محل سکونت خود به خدمت قضایی مشغول شوند. عوامل مؤثر در تعیین محل خدمت با لحاظ بومیگزینی و میزان تأثیر آنها، به موجب شیوهنامهای است که با همکاری معاونت اول و معاونت آموزش و تحقیقات تهیه و به تصویب رییس قوه قضائیه میرسد.
ماده۴۵ـ اداره کل کارگزینی قضات مکلف است حداکثر ظرف یک هفته پس از تقسیم کارآموزان، پیشنویس ابلاغ انتصاب قضات آزمایشی را تهیه و جهت امضاء برای رییس قوه قضاییه ارسال کند.
ماده۴۶ـ معاونت اول با همکاری معاونت آموزش و تحقیقات برای کارآموزانی که موفق به اخذ ابلاغ قضایی آزمایشی شدهاند، مراسم تحلیف برگزار میکند.
بخش چهارم: مقررات متفرقه
ماده۴۷ـ کلیه مسؤولان اداری و مقامات قضایی در قوه قضائیه و سازمانهای وابسته به ویژه قضات سرپرست، مطابق شیوهنامه مصوب معاونت آموزش و تحقیقات مکلف به همکاری، پذیرش و آموزش کارآموزان معرفی شده و رعایت شؤون آنان هستند.
ماده۴۸ـ نحوه جذب و استفاده از خدمات استادان و همکاران آموزشی براساس شیوهنامه مصوب معاون آموزش و تحقیقات تعیین میشود.
تبصره ـ حقالزحمه و حقالتدریس قضات سرپرست، استادان و همکاران معاونت آموزش و تحقیقات پس از تأیید هیأت موضوع تبصره «۲» ماده (۴۳) قانون استخدام کشوری که از این پس در معاونت آموزش و تحقیقات تشکیل میشود، از محل بودجه تخصیص یافته و به وسیله معاونت آموزش و تحقیقات پرداخت و اسناد مالی آن به معاونت اداری و مالی قوه قضائیه ارسال میشود.
ماده۴۹ـ پس از پایان دوره سه ساله آزمایشی خدمت قضایی، اداره کل کارگزینی مکلف است حداکثر ظرف ۶ ماه با اخذ نظر از معاونت آموزش و تحقیقات، دادسرای انتظامی قضات، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، اداره کل گزینش قضات و رییس کل دادگستری استان محل خدمت قاضی در حیطه وظایف هر یک از مراجع مذکور استعلام و در صورت مثبت بودن نظر همه مراجع نسبت به تمهید مقدمات صدور ابلاغ قطعی قضایی اقدام کند. در صورتی که نظر هر یک از مراجع مذکور منفی باشد، مراتب از طریق اداره کل کارگزینی برای اتخاذ تصمیم مقتضی حسب مورد به کمیسیون نقل و انتقالات قضات یا دادگاه عالی صلاحیت ارجاع خواهد شد.
تبصره ـ اختبار علمی اشخاص مشمول تبدیل وضع خدمت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی به وسیله معاونت آموزش و تحقیقات و براساس شیوهنامه مصوب آن معاونت انجام میگیرد.
ماده۵۰ ـ اداره کل کارگزینی قضات موظف است هر ۶ ماه یک بار تعداد قضات مورد نیاز دستگاه قضایی را به معاونت آموزش و تحقیقات اعلام کند.
ماده۵۱ ـ معاونتهای اداری و مالی و راهبردی قوه قضائیه مکلفند براساس پیشنهاد معاون مربوط در خصوص ارائه خدمات، پشتیبانی و تأمین اعتبار موردنیاز برای کلیه مراحل جذب و آزمون، گزینش و اجراء دورههای کارآموزی از قبیل تأمین خوابگاه و تغذیه کارآموزان، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، خودرو مناسب برای ایاب و ذهاب مدرسان، هزینه سرپرستی و تشویق برگزیدگان دورههای آموزشی و تهیه فضاهای مناسب آموزشی اقدام لازم را به عمل آورند.
ماده۵۲ ـ مقررات این آییننامه نافی اختیارات رییس قوه قضائیه در خصوص استخدام قضات مطابق قانون نیست.
این آییننامه در پنجاه و دو ماده و شانزده تبصره، در تاریخ ۲۶/۲/۱۳۹۲ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و کلیه آییننامهها، دستورالعملها و شیوهنامههای مرتبط در حدود مغایرت ملغی است.
رئیس قوه قضائیه ـ صادق لاریجانی