رای دادگاه کرمانشاه در خصوص پاسور

رای دادگاه کرمانشاه در خصوص پاسور❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎

دادگاه کرمانشاه در خصوص پاسور  300x152 - رای دادگاه کرمانشاه در خصوص پاسور

“رای دادگاه”

به موجب کیفرخواست صادره از دادسرای کرمانشاه به شماره …. متهمین۱-….۲- ….متهمند ردیف اول به نگهداری ۱۴ دست پاسور و ردیف دوم نگهداری ۱۲ دست پاسور که به نظر این دادگاه و به دلایل ذیل عمل ارتکابی جرم تلقی نمی گردد

۱- در مواد ۷۰۶و۷۰۷ ق.م.ا قانونگذار خرید و فروش و نگهداری آلات مخصوص قماربازی را جرم تلقی و مرتکب اینگونه اعمال را مستوجب مجازات دانسته است. بر اساس ماده ۷۰۵ ق.م.اهدف قانونگذار برخورد با قماربازی است و بر همین اساس نگهداری و خرید و فروش آلات و وسایلی را که در جهت قمار بازی استفاده می گردد جرم دانسته است.

قید عبارت”مخصوص قماربازی” در مواد۷۰۶ و ۷۰۷ حاکی از آن است که نظر قانونگذار وسایلی بوده است که اختصاص به قماربازی دارد ودر جامعه صرفاً به عنوان وسیله ای برای قماربازی از آنها استفاده می گردد.

بنابراین تشخیص اینکه آلت و وسیله ای مخصوص قماربازی است با عرف جامعه است و عرف است که تعیین می نماید آیا یک وسیله مخصوص به قماربازی است یا خیر؟

۲- وانگهی برخی از وسایل حالات دو گانه دارد، یعنی هم می توان از آنها در جهت نامشروع استفاده کرد و هم در جهت صحیح. از پاسور نیز می توان هم جهت قما استفاده نمود هم به عنوان سرگرمی و تفریح. همانطوریکه اکنون نیز از پاسور در عرف جامعه به عنوان سرگرمی و تفریح و بازی استفاده می گردد، ضمن آنکه قماربازی با هر وسیله ای نیز امکان پذیر است.

۳- شطرنج نیز زمانی به عنوان آلت قمار تلقی می گردید تا آنکه حضرت امام خمینی”ره”با فتوای خود در این خصوص بازی با آن را به شرطی که برد و باخت در آن مطرح نباشد فاقد اشکال دانست.

حضرت آیت الله فاضل نیز در کتاب جامع المسائل،جلد۱،ص۹۵۱ و ۹۵۲ می فرماید:”بازی با آلات قمار مطلقاً چه برد یا باخت در کار باشد یا نباشد حرام است ولی شطرنج و پاسور اگر در عرف جامعه از آلت قمار خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد اشکال ندارد” بنابراین ملاک تشخیص عرف جامعه است و چنانچه عرف وسیله ای را آلت قمار تلقی ننماید، آن وسیله دیگر آلت قمار محسوب نمی شود.

۴- به نظر این دادگاه، پاسور از نظر عرف جامعه امروزی دیگر آلت مخصوص قمار نیست بلکه وسیله ای است که جوانان به عنوان سرگرمی و تفریح استفاده می نمایند، ممکن است در زمانهای سابق پاسور وسیله ای بوده است جهت قماربازی ولی بعد از انقلاب و با تغییر فرهنگ مردم و توجه بیشتر آنان به مسائل دینی، پاسور دیگر به عنوان وسیله قماربازی استفاده نمی گردد بلکه جهت سرگرمی و تفریح بوده و نوعی ورزش فکری است با عنایت به مراتب فوق و با لحاظ جرم نبودن عمل ارتکابی، به استناد بند الف ماده ۱۷۷ ق.ا.د.ک رای بر برائت متهمین از بزه انتسابی صادر می گردد.

در خصوص وسایل مکشوفه با توجه به اینکه در دادسرا معدوم گردیده دادگاه مواجه با تکلیفی نیست. رای صادره حضوری ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه است.

رئیس شعبه …دادگاه عمومی(جزایی) کرمانشاه

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

advanced-floating-content-close-btnبرای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21