تنفیذ طلاق

جعفرجعفرزاده وکیل پایه یک ایلام
5ستاره {به ما امتیاز دهید}

تنفیذ طلاق

مواد قانونی و مقررات استنادی
ماده ۱۵ـ هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجراء نمی شود مگر آنکه دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.
تبصره ـ ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیـتدار که با پیشنهـاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگریها معرفی می شوند امکانپذیر است. ثبت طلاق رجعی منوط به انقضای عده است. در طلاق بائن نیز زوجه می تواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید. در مواردی که طلاق به درخواست زوج ثبت می گردد، زوجه می تواند با رعایت این قانون برای مطالبه حقوق قانونی خود به دادگاههای ایران مراجعه نماید.
براساس ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده جدید هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجرا نمی شود مگر آنکه دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذ صادر نماید.
در مواردی نیز که زوج نزدو دو نفر شاهد و یا با طلاق نامه عادی مبادرت به طلاق شرعی ( بدون ثبت ) می نماید ، هرچند این اقدام از لحاظ قانونی جرم محسوب میشود ولی زوجه میتواند دعوای تنفیذ طلاق به استناد طلاق نامه عادی یا شهادت شهود مطرح نماید .
نظریه مشورتی شماره ۷/۹۴/۲۸۵ ـ ۱۳۹۴/۲/۵ اداره کل حقوقی قوه قضائیه
سوال :
۱ـ آیا حکم طلاق صادره از دادگاههای کشور کانادا در ایران قابلیت اجرا دارد؟
۲ـ آیا حکم صادره از آن محاکم بایستی بوسیله مأمورین سیاسی یا کنسولی ایران برابر با اصل گردد؟
پاسخ :
۱ـ حکم طلاق صادره از دادگاه کشور کانادا در مورد زوجین ایرانی مستنداً به ماده ۱۵ قانون¬حمایت¬خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ و ماده ۱۶۹ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶/۸/۱، زمانی واجد اثر حقوقی در ایران میگردد و قابلیت اجرا مییابد که در دادگاه صلاحیتدار ایران، تنفیذ گردد.
۲ـ بدیهـی است به تقاضانامه اجرای حکم، باید مدارک مصرح در ماده ۱۷۳ قانون اجرای احکام مدنی پیوست شده باشد.

دادگاه صالح جهت رسیدگی

ماده ۱۲ـ در دعاوی و امور خانوادگی مربوط به زوجین، زوجه می تواند در دادگاه محل اقامت خوانده یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند مگر در موردی که خواسته، مطالبه مهریه غیرمنقول باشد.

مدارک لازم جهت طرح دعوای تنفیذ طلاق
– تصویر مصدق دادنامه (اجباری)
– تصویر مصدق ترجمه رسمی دادنامه مذکور (اختیاری)
– استماع شهادت شهود و مطلعین
– اتیان سوگند
– شماره پرونده استنادی
– سایر دلایل و مستندات

طلاق 300x150 - تنفیذ طلاق

دادنامه تنفیذ طلاق
رای دادگاه
در خصوص دادخواست خواهان …….. فرزند .. به طرفیت خوانده ….. فرزند …. به خواسته تنفیذ طلاق نامه عادی مورخ .. به این شرح که به دلیل ناسازگاری شدید همسرم وفق موازین شرعی در حضور دو شاهد مبادرت به اجرای صیغه طلاق نسبت به خوانده نموده اند، حال تقاضای تنفیذ و رسمی نمودن آن را دارم، دادگاه با ملاحظه طلاق نامه عادی فوق الذکر و استماع شهادت شهود تعرفه شده خواهان و قبول خواسته خواهان توسط خوانده ضمن صدور حکم بر تائید طلاق نامه مورخ ….. دفاتر ثبت طلاق را مکلف به ثبت آن برابر مقررات می نماید. رای صادره حضوری و وفق مقررات قابل تجدید نظر است.
رئیس شعبه ……. دادگاه عمومی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

advanced-floating-content-close-btnبرای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21