هشدار درباره دادن سفته سفید، مبلغ چاپ شده روی سفته، سقف تعهدات آن نیست

حتما روی سفته، عبارتی را که بشکل عمودی بچاپ رسیده و سقف تعهد آن را مشخص می‌کند، دیده‌اید. برخی از افراد به اعتبار همین عبارت، از نوشتن مبلغ سفته هنگام ارائه آن به دیگران خودداری می‌کنند و فرضشان این است که سفته‌ای که می‌دهند، حداکثر تا سقف مندرج روی آن برایشان تعهد ایجاد می‌کند؛ حال آنکه کارشناسان می‌گویند این عبارت بیانگر سقف تعهد سفته نیست.

چاپ شده روی سفته، سقف تعهدات آن نیست1 300x141 - هشدار درباره دادن سفته سفید، مبلغ چاپ شده روی سفته، سقف تعهدات آن نیست

پرسش :

لطفا معنی “تودیع سفته بدون تکمیل محتوای آن مانند درج مبلغ در آن به دیگران می تواند عواقب بدی داشته باشد” را توضیح دهید.

پاسخ کارشناسان :

تودیع (سپردن یا دادن) سفته به دیگران ممکن است بدون تکمیل محتوای آن صورت گیرد مثلاً مبلغ در آن قید نمی شود، این موضوع از این جهت اتفاق می افتد که بر روی سفته مبلغی چاپی و مشخص درج گردیده است و از این جهت افراد دیگر اقدام به درج مبلغ نمی نمایند.

اما نکته ای که بایستی بیان نمود این است که درست است درج مبلغ چاپی مشخص در روی سفته بیانگر سقف تعهد سفته می باشد اما این بدان معنا نخواهد بود که امکان درج مبلغ بیشتر بر روی سفته وجود نخواهد داشت. لذا دارنده سفته همواره این امکان را خواهد داشت تا با درج مبلغ بیشتر مشکلات و تعهداتی را برای صادرکننده سفته ایجاد نماید.

النهایه بهتر است که خود صادرکننده اقدام به درج و پر کردن محتویات سند تجاری نماید، این درحالی است که پر کردن محتویات سند توسط خود دارنده نیز ممکن است مشکلاتی را از نظر قانونی برای وی بوجود آورد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21