موافقت رئیس‌جمهور با اختصاص 10 میلیاردتومان اعتبار به پژوهشهای دانشگاهی

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت رئیس جمهوری برای اختصاص 10 میلیارد تومان بودجه برای انجام پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی خبر داد و گفت: امیدواریم با پیشرفت این پروژه ها فعالیت های پژوهشی هدفمند شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی نژاد نوری صبح امروز چهارشنبه در حاشیه چهل و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری اشاره به هدفمند کردن تحقیقات دانشگاهی در پروژه های کارشناسی ارشد و دکترا و نیز در فعالیتهای پژوهشی که توسط اساتید به همراه دانشجویان انجام می شود، از موافقت رئیس جمهور در خصوص اختصاص 10 میلیارد تومان بودجه برای انجام این گونه پروژه ها خبر داد و گفت: هم اکنون موفق شدیم با هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و دانشگاهها حدود 150 پروژه تعریف کنیم که پرداخت اولیه آن به حدود 19 دانشگاه در حدود 3 میلیارد تومان انجام شد.

وی اظهار امیدواری کرد با پیشرفت این پروژه ها تا پایان امسال گام بلندی در جهت الگوسازی برای تعامل بین دانشگاهها و دستگاههای اجرایی برداشته شد تا فعالیت های پژوهشی هدفمند شده و دستگاهها راغب شوند که در دانشگها حضور پیدا کنند.

معاون وزیر علوم در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره سیر نزولی اعتبارات محقق شده پژوهشی دستگاهها طی چند سال اخیر گفت: اگرچه بودجه های محقق شده پژوهشی دستگاههای اجرایی سیر نزولی داشته اما بودجه های مصوب با رشد همراه بوده است. برای مثال سال گذشته بودجه مصوب پژوهشی دو هزار و 100 میلیارد تومان بود که امسال این بودجه مصوب به دو هزار و 600 میلیارد تومان رسید که رشد 20 درصدی را شاهد هستیم . اما اینکه چه مقدار از این بودجه محقق می شود هنوز مشخص نیست.

وی اضافه کرد: این مبلغ بودجه حدود 8 تا 9 دهم درصد تولید ناخالص ملی است که برای سال 89 تصویب شده اما قرار است تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه و به صورت پله ای این عدد به سه درصد برسد.
مهدی نژاد با بیان اینکه در بخش بودجه های پژوهشی محقق شده نسبت به سال 88 به نظر نمی رسد که افتی داشته باشیم، گفت: ظرفیت های پژوهشی کشور افزایش پیدا کرده و دستگاهها انگیزه بیشتری برای هزینه کردن در امور پژوهشی دارند اما قاعدتا شاهد افزایش قابل توجه و چشمگیری نخواهیم بود.
اختصاص 600 میلیارد تومان به پروژه های ملی
معاون وزیر علوم گفت: تلاش این است که اعتبار مناسبی حدود 600 میلیارد تومان زیر نظر شورایعالی عتف برای پروژه های ملی که این شورا تصویب می کند تخصیص یابد که این اعتبارات عمدتا به مراکز پژوهشی، دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری تزریق می شود.
وی افزود: این اعتبارات که برای پروژه های ملی و براساس اولویت هایی که شورایعالی عتف تعیین می کند هزینه خواهد شد و نیز اعتبارات دستگاهها که کما فی السابق به همان میزان قبل خواهد بود باعث رشد قابل توجهی در بحث اعتبارات پژوهشی می شود و می توان این روند را ادامه داد تا جایی که تا پایان برنامه پنجم به 3 درصد GDP برسد.
تصویب و ابلاغ آیین نامه شبکه آزمایشگاههای علمی ایران
مهدی نژاد نوری از تصویب و ابلاغ آیین نامه شبکه آزمایشگاههای علمی ایران (شاعا) خبر داد و گفـت: این آیین نامه با همکاری دانشگاهها تدوین شد و به تصویب وزیر علوم رسید و ابلاغ شد که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می شود.
معاون وزیر علوم هدف از تصویب این آیین نامه را استفاده از تمامی ظرفیت ها و آزمایشگاههای کشور عنوان کرد و گفت: برخی آزمایشگاههای گرانقیمت در سرتاسر کشور بالااستفاده مانده که با این آیین نامه از ظرفیت آنها استفاده خواهد شد و عطشی که در بحث تهیه تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد نیز فروکش می کند

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21