شرایط اقامه دعوا

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

اقامه دعوا در واقع با تقدیم دادخواست به عمل می آید . دادگاه در صورتی میتواند به دعوای مدنی و یا جنبه مدنی امر کیفری رسیدگی نماید که دادخواست به دادگاه داده شده باشد . بدون تقدیم دادخواست دعوا اقامه نمیشود . و تاریخ رسید دادخواست به دفتر دادگاه ، تاریخ اقامه دعوا محسوب میشود. دادخواست باید به زبان فارسی در روی برگ های چاپی مخصوص نوشته شود . دادخواست باید دارای یک سری شرایط باشد که عدم بعضی از این شرایط دارای ضمانت اجراهایی همچون رد و یا توقیف دادخواست هستند و عدم رعایت بعضی دیگر ضمانت اجرایی ندارد . مشاوره حقوقی رایگان

شرایطی که ضمانت اجرای آن رد فوری دادخواست است :

نام و اقامتگاه خواهان است : نام ، نام خانوادگی ، نام پدر ، سن ، اقامتگاه و حنی الامکان شعل خواهان باید در دادخواست نوشته شود .

خواهان میتواند شخص حقیقی باشد که در این صورت چه خواهان رشید باشد و چه صغیر و مجنون ، باید نام و مشخصات وی در قسمت مربوط در دادخواست نوشته شود . توجه شود که اقامتگاه غیر رشید همان اقامتگاه ولی یا قیم او میباشد که باید در دادخواست نوشته شود . چنانچه خواهان شخص حقوقی باشد مانند شرکت ، باید نام و مشخصات و اقامتگاه شخص حقوقی به همان ترتیب که در اداره ثبت شرکت ها بر اساس اخرین تغییرات ثبت گردیده به گونه ای که ابلاغ برگ ها به آنها میسر باشد در قسمت مربوط دادخواست باید نوشته شود.

هرگاه در دادخواست ، خواهان یا محل اقامت او معلوم نباشد ظرف دو روز از تاریخ رسید دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر دادگاه صادر میکند دادخواست رد میشود . چون قرار رد دادخواست در اینجا بدون اخطار قبلی به خواهان صادر میشود به ” قرار رد فوری ” مشهور است. خواهان میتواند در این مدت دو روز با مراجعه به دفتر دادگاه نسبت به تکمیل دادخواست اقدام کند .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21