اتانازي از ديدگاه اسلام و اخلاق پزشکي نوين

دانلود متن کامل روی لینک کلیک کنید

atanaze

 

 

عنوان مقاله: اتانازي از ديدگاه اسلام و اخلاق پزشکي نوين

نویسندگان: هاشمي زهرا, مرتضوي سيدمحمدجواد*

* شيراز، خيابان هتل هما، دانشکده‌ پيراپزشکي، گروه راديولوژي

چکیده:

در اسلام زندگي انسان به قدري ارزش دارد که قرآن کريم نجات جان يک انسان را با نجات جان تمامي انسان ها برابر مي داند. از سوي ديگر، در اين مکتب الهي زندگي افراد متعلق به آن ها نبوده و جان انسان به عنوان امانتي الهي قلمداد مي شود که حفظ آن از واجبات غير قابل انکار است. از جمله مواردي كه اخلاق پزشكي در دنياي مدرن با آن رو به رو شده است، مساله خودکشي با همکاري پزشک و اتانازي (Euthanasia) يا همكاري آگاهانه با بيمار در پايان بخشيدن به زندگي پر درد و رنج وي است. ديدگاه هاي فلسفي و اخلاقي اديان مختلف در خصوص انجام اتانازي متفاوت است. از ديدگاه مکاتب انسان محور و غيرالهي، بيمار براي رهايي از درد مي تواند آگاهانه مرگ خود را انتخاب نمايد و بهره مندي او از حق مرگ با عزت و بي درد همانند حق زندگي باعزت است. اين باور در بسياري از موارد اجراي اتانازي يا قتل ترحم آميز را توجيه نموده و آن را قانوني کرده است. با اين وجود، در اکثر کشورها، از منظر دين و قانون، اتانازي امري مطرود به شمار مي آيد. انجمن جهاني پزشكي World Medical Association (WMA)در بيانيه خود بر اساس سوگندنامه بقراط، اتانازي را به هر شكلي محكوم كرده و آن را غير اخلاقي مي داند. لذا توجه بيش تر به مسايل اخلاقي پزشکي يک ضرورت اجتناب ناپذير است. اين نوشتار با بهره گيري از آيات و روايات ديدگاه هاي اسلام را در مورد قتل ترحم آميز تشريح نموده و آن را با ديدگاه هاي اخلاق پزشكي نوين مقايسه مي نمايد.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

advanced-floating-content-close-btnبرای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21