مصاحبه ای خواندنی با خانم «Cutant Peyre» وکیل ایران در پرونده فیلم آرگو

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

فارس: هفته نامه آلمانی زبان «Welt Woche» مصاحبه‌ای با خانم «Cutant Peyre» حقوقدان فرانسوی و وکیل ایران در پرونده فیلم آرگو انجام داده که مشروح آن به شرح ذیل است

سوال: آیا شما درک می‌کنید که چرا علیه فیلم آرگو اقامه دعوی می‌شود؟

پیره: سازندگان این فیلم ادعا می‌کنند که آن را براساس اسناد محرمانه و واقعی ساخته‌اند که البته در ارائه واقعیت‌ها سوء استفاده شده است. حتی «جان تایلر» سفیر وقت کانادا در تهران که شاهد اصلی ماجرا بود در خصوص این فیلم بخاطر آنکه ملت ایران به این وضعیت نشان داده می‌شود و همچنین این موضوع که چگونه این داستان صحنه سازی شده، ابراز انزجار کرده است.

سوال: ولی همه می‌دانند که هالیوود و صنعت سینما بطور کلی هرگز نمی‌تواند ابعاد یک رویداد واقعی را آنگونه که بوده مو به مو ارائه دهد؟

پیره: ولی فیلم آرگو بعنوان داستان واقعی به مردم عرضه می‌شود. مشکل برای ایران آن است که در پاره‌ای از فیلم‌های ضد ایرانی، خود را در یک وضعیت تحریم فشرده احساس می‌کند، زیرا در آنها به افکار عمومی موضوعات تحریف شده القا و تلاش می‌شود تا ایران و اسلام را با تروریسم مترادف سازد و این امر نیز با فیلم «بدون دخترم هرگز» آغاز شد و با فیلم‌های دیگر به نام «300»، JERUSALM COUNTDOWN,UNTHINKABLE و اینک آرگو که انقلاب سال 1979 ایران را یک انقلاب خشونت آمیز نشان می‌دهد، ادامه پیدا کرده است.

سوال: ولی حقیقت کدام است؟

پیره: یک مثال: در زمان گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، همه زنان و سیاه پوستان به گروگان گرفته از سوی انقلابیون آزاد شدند و این فیلم اصلاً اشاره‌ای به آن نمی‌کند. حتی آیت الله خمینی رهبر وقت انقلاب آن زمان از گروگان‌ها دیدن کرده و علل سیاسی دستگیری آنها را برایشان شرح داده بود و به آنها تأکید کرده بود که نباید ترس از کشته شدن داشته باشند. وی با این گروگان گیری می‌خواست شاه که از کشور گریخته بود را به کشور بازگرداند و او را محاکمه کرده و وی را بخاطر جنایاتی که مرتکب شده بود مجازات کند. سال 1979 برای ایران جهت خود آگاهی‌اش بسیار مهم است، زیرا زمان اولیه برای نهادینه کردن انقلاب می‌باشد. ایرانی‌ها خواهان آن هستند که بطور مثال در فیلم آرگو واقعیت‌ها و اسناد به گونه عکس آن نشان داده نشوند و وقتی میشل اوباما همسر رئیس جمهور آمریکا می‌آید و برنده شدن فیلم آرگو را در مراسم اسکار اعلام می‌کند آنوقت این تصور بوجود می‌آید که سازمان سیا باعث آن شده تا این فیلم ساخته شود.

سوال: شما چه می‌گویید، شما واقعاً ادعا می‌کنید که سازمان سیا در پس این فیلم قرار دارد؟

پیره: من نه، بلکه «باربارا هونگر»، یک کارشناس که مدت زیادی در کاخ سفید کار کرده و بعنوان تحلیلگر عملیات سری، صحنه‌ها را خوب می‌شناسد. وی گفته است که سازمان سیا برای ساخت این فیلم به «بن اَفلک» مراجعه و او را برای این کار انتخاب کرده بود.

سوال: آیا شما این ادعا را واقعاً قابل اعتماد و درست می‌دانید؟ زیرا «جورج کلونی» بود که ابتدا این پروژه را برای ساخت پرورش داد و بن اَفلک بعداً به تیم آرگو پیوست؟

پیره: این واقعیت که میشل اوباما اصلاً وارد صحنه شده که در سراسر جهان همه تماشا می‌کردند، نشان می‌دهد که این فیلم یک موضوع سیاسی صحنه سازی شده است. یعنی تبلیغاتی که باید بر افکار عمومی نفوذ کند تا بتوان زمینه را جهت حمله نظامی به ایران هموار کرد.

سوال: بار دیگر سؤال می‌کنم، آیا شما واقعاً معتقدید که این امر یک توطئه‌ای بوده و با واقعیت ارتباطی ندارد؟

پیره: شواهد حاکی از این موضوع است. من با خانم باربارا هونگر تماس برقرار کرده‌ام تا مطالب بیشتری را متوجه شوم و از او بخواهم کتباً شهادت بدهد.

سوال: علیه چه کسی و برای چی و شما در کجا اصلاً اقامه دعوی می‌کنید؟

پیره: ما تلاش نخواهیم کرد در سراسر جهان محاکمه برقرار کنیم. من از فرانسه و همچنین از سوئیس سؤال می‌کنم زیرا در این 2 کشور جرم «سیاهنمایی یک کشور خارجی» وجود دارد. هر کشوری قانون گذاری خاص خود را دارد. من در فرانسه علیه شرکت اکران کننده فیلم به اتهام شرکت در جرم اقامه دعوی می‌کنم. در آمریکا نیز علیه بن اَفلک و جورج کلونی بعنوان تولید کننده فیلم این کار خواهم کرد، البته در کشورهای خارجی من نیاز به مجوز وکالت خواهم داشت.

سوال: ایران در اصل چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

پیره: ایران خواهان ممنوعیت فیلم نیست. وزارت ارشاد ایران که از من خواسته تا وکالت آن را بعهده بگیرم می‌خواهد تلنگری برای ایجاد یک بحث عمومی را درخصوص اسناد تاریخی بزند تا متوجه شود که آیا این فیلم موضع انتقادی بوجود می‌آورد یا نه. من حتی می‌توانم درخواست غرامت بکنم هر چند که ایران علاقه‌ای به پول در این زمینه ندارد. شاید ایران خواهان آن باشد که در بخشی از این فیلم این موضوع ذکر شود که مسائل نمایش داده شده در آن درباره جمهوری اسلامی ایران با واقعیت‌ها تضاد دارد. برای ایران درد آور است که مرتباً با تروریسم مترادف شود.

سوال: آیا شما با جورج کلونی و بن اَفلک هم تماس می‌گیرید؟

پیره: بله، اگر من در آمریکا بخواهم اقامه دعوی کنم باید با افراد اصلی این پروژه صحبت کنم، ولی این‌ها همه اهداف اصلی نیستند و هدف اصلی بحث عمومی در این زمینه است.

سوال : ولی شما خوب می دانید که جورج کلونی در زمینه مخالفتش با دولت جرج بوش و همچنین با سازمان سیا معروف است؟

پیره: بله، من این موضوع را خوب درک می‌کنم، ولی همزمان شاید این بار پول خوبی به او داده شده است. او آن همه آگهی‌های تبلیغاتی انجام می‌دهد و شاید او به پول بیشتری نیاز دارد تا بتواند در نقش تولید کننده فیلم ظاهر شود. او حاضر شده فیلمی را تولید کند که تبلیغات ضد ایرانی است. من در این امر توطئه نمی‌بینم. شاید هم او بقدر کافی آگاه نیست تا بداند که ایران می‌خواهد علیه این فیلم هالیوودی ساخته بن اَفلک وارد میدان شود، یعنی فیلمی که معیارهای فرهنگی بین‌المللی را نقض می‌کند. ایرانی‌ها در این فیلم بعنوان افراد خشونت طلب نمایش داده شده‌اند. ضمناً وزارت ارشاد ایران کارگردان فیلم را متهم می‌کند که در زمینه تهیه مقدمات آن، به اسناد منابع اندکی مراجعه کرده و همه منابع را مد نظر قرار نداده است. بن اَفلک بعنوان تهیه کننده، کارگردان و بازیگر تأکید می‌کند که با فیلم آرگو، داستان واقعی بیرون آوردن 6 دیپلمات آمریکایی با کمک سازمان سیا از ایران را شرح داده است. ضمناً جورج کلونی نیز بعنوان تهیه کننده در این فیلم تأثیر داشته است، ولی برای من جرج کلونی تولید خالص آمریکایی است که همه کشورهای دیگر جهان را وحشی می‌انگارد. همچنین این موضوع که میشل اوباما در مراسم اسکار، آرگو را بعنوان بهترین فیلم اعلام می‌کند نیز ایران را بطور مضاعف ناراحت می‌کند، زیرا دادن جایزه به این فیلم ضد ایرانی بعنوان حمله تبلیغاتی علیه ملت و انسانیت بوده و فراموش می‌شود که ایران دارای چه فرهنگ و تاریخ کهنی است.

سوال: آیا احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در گفت‌وگوهای شما در تهران حضور داشت؟

پیره: خیر، او آن زمان در مراسم زدن کلنگ ایجاد خط لوله انتقال گاز بین کشورش با پاکستان به محل مراسم رفته بود، ولی من در سال 2006 در سفری که به ایران داشتم با وی آشنا شده بودم. من این بار در تهران با وزیر ارشاد ملاقات داشتم که جایگاه وی در سیستم ایران مهمتر از جایگاه چنین مقامی در کشور ماست.

سوال: چرا شما همیشه موضوعات جنجالی را برای وکالت انتخاب می کنید؟

پیره: دیگران هستند که برای موضوعات پیچیده به من مراجعه می‌کنند.

سوال: شواهد حاکی از آن است که شما اعتقادات خود را نیز در این موضوعات دنبال می‌کنید؟

پیره: خیر، من میسیونـر نیستم. شاید بتـوان اینطور گفت که من خود بـه موضوعات انسان‌هایی می‌پردازم که بطور اشتباه با آنها رفتار شده است. من مدت زیادی است که وکیل حقوقی هستم و بر این عقیده‌ام که سیستم قضائی فرانسه گندیده و فاسد است.

سوال: آیا شما را بخاطر این افکار ویژه‌تان دچار دشواری هم ساخته‌اند؟

پیره: بله. دولت فـرانسه مشکلات بـزرگی را بـویژه در زمینه مالیاتی و دیگر موارد برای من ایجاد می‌کند. ضمناً تهدیدهائی نیز علیه من می‌شود که البته من آنها را خنده دار می‌بینم. زمانی یک نامه‌ای به نشانی منزل من آمد که گلوله‌ای نیز همراه آن بود که در آن نامه هم نوشته شده بود که «گلوله بعدی با پست نخواهد آمد».

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21