ارائه گزارش عملکرد دانشگاه شریف/ بررسی اجرای طرح رتبه‌بندی دانشگاهها

تقویت دوره های پسا دکترا، تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و افزایش شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد دانشگاه صنعتی شریف از جمله مهم ترین مواردی بود که در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه 48 کمیسیون دائمی شورایعالی عتف که صبح امروز چهارشنبه با حضور محمد مهدی نژاد نوری – معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد، گزارش عملکرد دانشگاه صنعتی شریف در سال 88 بررسی شد تا عملکرد این دانشگاه که یکی از دانشگاههای بسیار معتبر کشور است بتواند مبنای یک ارزیابی مناسب از روند تحقق اهداف پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین مشکلات موجود دیگر مراکز آموزش عالی باشد.

طبق گزارشهای ارائه شده از عملکرد این دانشگاه در ارتباط با جامعه و قراردادهای پژوهشی، بر نیازمحوری و رفع نیازهای جامعه و همچنین تقویت دوره های پسا دکترا و تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و افزایش شرکت های دانش بنیان زیرنظر دانشگاه شریف تاکید شد و کمیسیون دائمی شورایعالی عتف بر حمایت از این دانشگاه و دانشگاههای مشابه موظف شد تا این دانشگاهها بتوانند در سطح جهانی رتبه های قابل قبولی کسب کنند.
مهدی نژاد نوری در مورد رتبه دانشگاه شریف در مقایسه با دیگر دانشگاههای مطرح دنیا با بیان اینکه در دنیا یک مرجع برای این رتبه بندی وجود ندارد و دسته بندی های مختلفی در این باره ارائه شده است گفت: نمی توان این دسته بندی ها را مبنا قرار داد بلکه باید براساس شاخص های موجود در کشور، دسته بندی انجام داد.
وی افزود: در بررسی QS رتبه دانشگاه صنعتی شریف بیشتر از 500 است به این معنی که این دانشگاه جزء 500 دانشگاه اول دنیا نیست اما در این لیست دانشگاه تهران جزء 500 دانشگاه اول قرار دارد به هرحال نمی توان این دسته بندی ها را مبنای اصلی قرار داد اما باید سطح فعالیتهای تحقیقاتی و برون دادهای دانشگاهها را افزایش دهیم تا در دنیا مورد توجه جدی قرار گیریم.
همکاری سه جانبه برای رتبه بندی دانشگاههای ایران و جهان اسلام
معاونت پژوهشی فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و نیز مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای اجرای طرح رتبه بندی دانشگاههای ایران و جهان اسلام همکاری می کنند که این طرح هم اکنون در مرحله بررسی و نهایی سازی شاخص های اندازه گیری است.

ابلاغ آیین نامه اجرایی اعتبارات پژوهشی قانون بودجه 89 کشور
به گزارش مهر یکی دیگر از موارد مطرح شده در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورایعالی علوم ، تحقیقات و فناوری، ابلاغ آیین نامه اجرایی جزء “د ” بند 2 قانون بودجه 89 کشور برای دستگاههای اجرایی به منظور هزینه کرد اعتبارات پژوهشی بود که در هیئت دولت تصویب و با تائید رئیس جمهور، توسط معاون اول وی ابلاغ شد.
در این آیین نامه، دستگاههای اجرایی که از اعتبارات پژوهشی استفاده می کنند برابر آنچه که در قانون مجلس تصویب شده موظفند گزارش های عملکرد پژوهشی خود را برابر فرمتی که دبیرخانه شورایعالی عتف اعلام می کند به این دبیرخانه ارائه دهند و دبیرخانه هم موظف است که جمع بندی و تحلیل گزارش را به موقع به شورایعالی عتف و پس از آن به مجلس ارائه کند.
ارزیابی شاخص های علم و فناوری کشور
از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه کمیسیون دائمی عتف می توان به بحث ارزیابی شاخص های علم و فناوری در کشور اشاره کرد که بخشی از نقشه جامع علمی کشور است که هم اکنون در شورایعالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب نهایی است.
این شاخص ها که برای تبیین برنامه های علم و فناوری کشور در سطح ملی و بین المللی و همچنین چگونگی دستیابی به اهداف و تحقق چشم انداز پیگیری می شود در این جلسه به اعضای کمیسیون داده و مقرر شد که تا دو هفته آینده در صورتی که نظری در این زمینه دارند آن را به صورت کتبی به دبیرخانه شورایعالی علوم اعلام کنند. دبیرخانه هم دو هفته فرصت خواهد داشت نظرات را بررسی کرده و با تلفیق این نظرات نسخه نهایی آن را در کمیسیون هماهنگی و سیاستگذاری به تصویب برساند تا این طرح مبنای گزارشگیری سال 89 باشد

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21