مراحل اخذ سند تک برگ

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

مراحل اخذ سند تک برگ

 

از سال ١٣٩٠ قانونی وضع شد که بر مبنای آن، همه اسنادی که در مورد اموال غیرمنقول صادر شده است، به‎صورت سند تک‎برگ بوده و دیگر به‎صورت سند منگوله‎دار صادر نمی‎شود. این امر بدین سبب مقرر شد که از بروز هرگونه جرم اعم از جعل یا سوء استفاده جلوگیری شودد.

اسنادی که در قدیم به‎صورت منگوله‎دار صادر می‎شدند، به شکل دفترچه‎ای بوده و اصطلاحا به‎صورت منگوله‎دار و حاوی مشخصات ملک و مالک آن بود. اما از نظر رعایت اصول ایمنی، در حد قابل قبولی نبود و احتمال هرگونه سوءاستفاده نسبت به آن وجود داشت.

شماره وکیل ایلام

اما سند تک‎برگ دارای ویژگی‎های منحصر به فردی است که از هر لحاظ دارای ارجحیت است. این ویژگی‎ها عبارت از موارد ذیل است:

1- درج مشخصات مالک و ملک به‎صورت مکانیزه و کاملا الکترونیک.

2- داشتن هولوگرام مخصوص که از وقوع هرگونه جعلی جلوگیری می‎کند.

3- درج کلیه اطلاعات مربوط به مالک و ملک با داشتن قابلیت به‎روزرسانی هرگونه نقل و انتقال.

4- امکان صدور سند تک‎برگی در مورد املاک مشاعی برای هر یک از مالکان ملک مشاع.

به گزارش عدالت‎سرا، نکته مهم این است که سند تک‎برگ در مورد کلیه معاملات اعم از خرید یا هرگونه نقل و انتقال، از سال ١٣٩٠ به بعد، صادر شدهع و همچنین تمام اسناد منگوله‎دار قدیمی به‎‏صورت تک‎برگی تعویض می‎شوند.

 مراحل تعویض سند منگوله‏ دار قدیمی به سند تک‎برگی

اخذ سند تک برگ 811x372 - مراحل اخذ سند تک برگ

 

جهت تعویض سند منگوله‎دار قدیمی به سند تک‎برگی باید مراحل ذیل انجام گیرد:

نخست؛ مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک کشور: متقاضی دریافت سند تک‎برگی باید در وهله نخست به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و فرم‎های مخصوص را تکمیل کند. اگر ملک دارای چندین مالک مشاعی است، می‎بایست همه آنها فرم‎ها را تکمیل کنند.

همچنین فرم مخصوص اداره پست نیز باید تکمیل شود. چرا که مسئولیت ارسال سند تک‎برگ به مالک، بر عهده اداره پست است.

همچنین لازم است کلیه تسویه‌حساب‎های شهرداری، استعلام سند، ارائه نامه از سازمان نوسازی مبنی بر کاربری ملک و … نیز انجام گیرد.

دوم؛ ارائه سند منگوله‎دار: متقاضی دریافت سند تک‎برگی، باید سند منگوله‎دار را ارائه دهد و در صورتی که سند گم شده باشد یا به هر نحوی به آن دسترسی نباشد، باید قبل از انجام هر اقدامی، سند المثنی دریافت شود.

سوم؛ پرداخت کلیه هزینه‎ها و ارائه کلیه مدارک مربوط به مالک و ملک.

چهارم؛ ذکر آدرس دقیق ملک همراه با کروکی و کد پستی.

پنجم؛ با توجه به اینکه امروزه درخواست صدور سند، به‎صورت الکترونیک انجام می‎شود، می‎توان با کد رهگیری که در زمان تشکیل پرونده، اختصاص داده می‎شود، مراحل صدور سند را پیگیری کرد.

 نحوه صدور سند مالکیت تک‎برگ برای مالک جدید ملک

نحوه صدور سند مالکیت تک‎برگ برای مالک جدید ملک، همان مراحلی است که در فوق، به آن اشاره شد. اما ذکر این نکته الزامی است که حتما باید این انتقال در دفتر اسناد رسمی ثبت شود و خریدار و فروشنده هر دو حضور داشته باشند و امضا کرده و استعلام نیز انجام شود؛ مبنی بر اینکه ملک در رهن نباشد.

در گذشته نقل و انتقال سندهای منگوله‎دار در دفترچه قید می‎شد. اما نقل و انتقال سند تک‎برگ به صورت مکانیزه است و دفتر ثبت اسناد به‎صورت مکانیزه، خلاصه‎ای از نقل و انتقال را به اداره ثبت اسناد ارسال می‎کنند. در این شرایط جهت صدور سند تک‎برگی حدوداً بیست روز کاری زمان احتیاج است.

سند صادرشده تنها به مالک ملک تحویل داده می‎شود. مگر اینکه اسم شخص دیگری در فرم اداره پست به عنوان گیرنده نوشته شده باشد.

همچنین اگر آدرس مشخص نباشد و مامور اداره پست نتواند آدرس را پیدا کند، سند به اداره پست عودت داده می‌شود

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21