شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر چیست ؟

5ستاره {به ما امتیاز دهید}

بر اساس قانون، ازدواج دختر، نیازمند اجازه پدر یا جد پدری اوست؛ ولو آنکه دختر بالغ باشد؛ اما چنانچه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، تکلیف چیست؟ آیا دختر باید از ازدواج صرفنظر کند؟

با سلام وتشکر ازاین اقدام خداپسندانه اینجانبه دارای ۲۰ سال سن واز مادر ایرانی وپدرکرد عراقی در ایران متولد شده ام ودر حال حاضربامادرو۲خواهرو۳برادر در ایران زندگی میکنم . پدرم میخواست بزور مارا به عراق ببرد که ما مخالفت کردیم .پدرم مدت ۵سال است که به عراق رفته و از پرداخت نفقه ابا نموده وضمنا برای ما مدارک هویتی صادرنشده وکارت اتباع وعقدنامه مادرم ودیگر مدارک را با خود برده است.حال من خواستگار ایرانی دارم و رسما به خواستگاری با پدر ومادرومادرش امده‌اند نزدخانواده ام؛ ولی پدرم مخالفت میکند. درحال حاضر من با توجه به عدم داشتن مدارک هویتی چگونه میتوانم ازدواج بکنم؟.

خانواده - شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر چیست ؟

پاسخ :
مطابق قانون باید بیان داشت که زمانیکه طفلی به دنیا می آید، پدر و مادر طفل می بایست ولادت طفل را اعلام و اقدام به اخذ مدارک شناسایی برای طفل نمایند. این در حالی است که انجام این تکلیف صرفاً بر عهده پدر و مادر نمی باشد؛ بلکه قانونگذار اختیار اخذ مدارک را به افراد دیگری نیز اعطاء نموده است، مانند:

۱٫ وصی
۲٫ قیم
۳٫ امین
۴٫ اشخاصی که قانوناً عهده دار نگهداری طفل می باشند.
۵٫ متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به انجا سپرده شده است.
۶٫ صاحب واقعه که سن او از ۱۸ سال تمام به بالا باشد.

بنابراین باید بیان داشت که شما همواره این امکان را خواهید داشت تا خود راساً اقدام به اخذ شناسنامه برای خود نمایید، چه اینکه داشتن مدارک شناسایی و اوراق هویت بسیار ضروری و لازم می باشد.

اما در مورد ازدواج شما باید بیان داشت که ازدواج دختر باکره، نیازمند اجازه پدر یا جد پدری اوست؛ ولو آنکه دختر بالغ باشد. این در حالی است که چنانچه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه ایشان ساقط و در این صورت شما می توانید با معرفی کامل مردی که می خواهید با او ازدواج نمایید و شرایط نکاح و مهری که بینتان قرار داده شده است، پس از اخذ اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید پاسخگویی 16 الی 21